De+toekomst+van+event+hospitality%3A+Hostess%2Dmarketing
Nieuws

De toekomst van event hospitality: Hostess-marketing

De automotive industrie werd al eens teruggefloten. Schaarsgeklede dames naast een auto of als hostess op een stand? Het is de erfenis van de vorige eeuw. Vanzelfsprekend is het prettig om door een vriendelijke of zelfs mooie man of vrouw welkom geheten te worden op een evenement, maar bij EventImpuls benaderen ze de rol van een host of hostess toch echt anders. ‘Representatief of passend, zelfs dat is in onze visie te cosmetisch. Inhoudelijk bijdragen. Interactie op gang brengen. Een rol spelen in de te communiceren boodschap of bijdragen aan het entertainment. Dat is onze insteek en dan kom je in de buurt van hostess-marketing.’

Op kantoor bij EventImpuls, waar ook eventmarketingbureau MGen is gehuisvest, vouwt Jochem Otto zijn visie snel, eenvoudig en krachtig uiteen: ‘Een goed evenement bestaat uit goede content. Als je die content verdeelt in programma/inhoud, aankleding, mensen en catering, dan weet je dat alles moet kloppen om tot de meest effectieve live communicatie te komen. Als 1 schakel niet optimaal mee gaat in het doel, de communicatie en die ene kans op het live moment, dan is de kans op afbreuk enorm. In mijn ogen is juist op het menselijke deel een slag te slaan. Hospitality en horecapersoneel winnen enorm aan kracht als er goed nagedacht wordt over extra’s in uitstraling, niveau en interactie. Hoe zijn zij onderdeel van het grotere geheel en hoe worden zij op het evenement de marketing- of communicatie-uithangborden van jouw event en dus van jouw merk?’ 
 
Het is de basis voor de plek die EventImpuls inneemt in de wereld van hostessen en hospitality. Het onderscheid gaat nog verder dan niveau, scholing en uitstraling. Zo scout EventImpuls haar hosts en hostessen onder meer op het conservatorium en musicalopleidingen. Het is niet voor niets dat het bureau uit Werkhoven ook acts en entertainment in haar aanbod heeft. ‘Als een hostess een rol kan vervullen in het entertainment op het evenement ontstaat ook zeker toegevoegde waarde. Wij werven dan ook geen eventpersoneel, maar casten ze. Wij noemen ze eventmensen+. Een glimlach en een warm welkom vullen onze mensen aan met opvallende kleding met een boodschap, interactie, communicatie, routing, entertainment en presenteren.’
 



"Hostessen briefen alsof ze keynotesprekers zijn."

 
 
Buiten kijf: met deze insteek moet het moeilijk zijn om goed personeel te vinden. Jochem Otto bevestigt dat, maar ziet er een mooie uitdaging in, die inmiddels verankerd is in het  vastleggen en begeleiden van zijn hosts. ‘Wij investeren in scholing en opleiding. Op evenementen worden hostessen gebriefd alsof ze de keynotesprekers zijn. Ze moeten weten wat er speelt in de sector waar het event zich afspeelt, wat de boodschap is, maar ook de storytelling op het event. Zelfs de connectie online/offline is onderdeel van ons vak. Ik kan me inderdaad best voorstellen dat de hosts en hostessen die mensen welkom heten op het evenement in het voortraject ook het aanspreekpunt zijn. En om bijvoorbeeld invulling te geven aan het iconische moment op een evenement hebben we ook zogeheten dreamgirls en dreamguys, voor een instagramwaardige foto voor iedere bezoeker. Dat is ook zo’n mooi voorbeeld om aan te tonen dat op een evenement iedere gast een influencer is: we zijn allemaal bereid om contentvan het evenement te delen. De hostess moet dat snappen, activeren en faciliteren. Met die opsomming kun je inderdaad concluderen dat wij hostessen doorontwikkelen in hostessmarketing’,
sluit Jochem Otto af.

 



 

 

© 2023 Eventbranche.nl is een uitgave van Proef Media bv.