18 april 2018

De promotie en marketing van uw eigen event: hoe doet u dat? (deel I)

Door Sjoerd Weikamp
EVENT MARKETING PROMOTIE - Een evenement zonder gasten, een beurs zonder bezoekers, een congres zonder deelnemers, het is de nachtmerrie van iedere eventmarketeer of communicatieprofessional. Maar hoe krijgt u uw event nou afgeladen vol? Hoe doet u de eigen marketing en promotie van uw evenement? We nemen u samen met onze contentpartner EventMB.com in een aantal delen aan de hand: hoe doet u de promotie en marketing van uw eigen evenement?

In deel I een definitie, een overzicht van wat het meest ingezet wordt door eventmarketeers, communicatieprofessionals en andere organisatoren van evenementen. Wat leveren de verschillende tools op en wat kost dat?

Event promotie omvat alle inspanningen die gedaan worden om een evenement succesvol te vermarkten. Het doel van event promotie is om het aantal mensen dat weet heeft van het evenement te vergroten en daarmee samenhangend het aantal inschrijvingen/deelnemers te laten groeien.

Er zijn ongelooflijk veel mogelijkheden om de promotie van uw evenement te verzorgen. Veel tools zijn gratis of met een zeer kleine investering in te zetten. Bij juist gebruik van dergelijke promotieplatforms wordt de inzet van tijd en effort of zelfs een gering budget vele malen terugbetaald. Het kan echt voor meer bezoekers zorgen.

Wat zijn volgens 2000 eventprofessionals de meest effectieve event marketing tools?

  • 1. Social media
  • 2. Email marketing
  • 3. Website
  • 4. Registratie website
  • 5. Print
  • 6. Influencer marketing
  • 7. Experiential marketing
  • 8. Video
  • 9. Persberichten
  • 10. Remarketing

De keus voor een platform, tool of applicatie voor de marketing en promotie van uw evenement is geen eenvoudige. Wat stop ik waar in en wat komt er dan uit? EventMB zette de beste eventpromotie oplossingen en tools op een rij. Onderstaande overzicht kan zeer bruikbaar zijn. De gemiddelde kosten per click geeft de relatie aan tussen het bedrag dat u hoogstwaarschijnlijk zult gaan spenderen en de doorclicks naar uw website. Het gaat hierbij dus om gemiddelden. Focust u op een minder 'competitief' keywoord/keywoords dan zullen de kosten vele malen lager uitvallen. Of als u zelf al over grote kwalitatieve relatiebestanden beschikt...gemiddelden dus.

Dit zeer bruikbare overzicht komt rechtstreeks van EventMB.com:

" src=
</a></span><br /> </h2> <p style="margin-bottom: 0px; padding-right: 1em; padding-bottom: 1em; padding-left: 1em; font-size: 15px; background-color: rgb(255, 255, 255); font-family: Roboto, &quot;Open sans&quot;, Arial, Helvetica, sans-serif;"> </p>
" src=

EventBranche.nl is trots onderdeel van het EventMB-netwerk.