De+meest+gestelde+vragen+%28FAQ%27s%29+over+het+Corona%2Dvirus+en+evenementen
Nieuws

De meest gestelde vragen (FAQ's) over het Corona-virus en evenementen

EVENTBRANCHE - De klap was en is hard: onze branche is vrijwel tot stilstand gekomen. Mooie initiatieven, online varianten en solidariteit in de branche ten spijt, de realiteit is dat de eerste bedrijven al in grote problemen zijn. Daarbij is ook de eventprofessional mens en dus staat gezondheid op 1. Het besef dat het crisis is en de overheid dus ook iedere dag opnieuw moet schakelen, zorgt voor een lastige communicatiestroom. Wij hebben de belangrijkste 5 vragen en antwoorden op een rij gezet.

Voor het beantwoorden van de FAQ's voor eventprofessionals en opdrachtgevers gebruiken we de bronnen van de overheidsinstellingen, RIVM en bij andere bronnen wordt dat hieronder vermeld:

1. Zijn alle evenementen tot 1 juni verboden?
Nee. Terwijl alle maatregelen en eerste uitspraken van de bewindslieden doen vermoeden dat alle evenementen tot 1 juni uit den boze zijn, is de letterlijke uitleg toch echt een andere. Evenementen met een vergunnings- en meldplicht worden verboden tot 1 juni 2020. Helder, dat geldt dus voor grote vergunningsplichtige evenementen en festivals. Maar voor alle overige evenementen geldt het verbod vooralsnog tot 6 april. Voor die datum zal er een heroverweging volgen en vanzelfsprekend is het niet uit te sluiten dat die datum wordt verlengd. 

2. Zijn er nu nog samenkomsten die wel doorgang mogen vinden?
Ja. Er zijn uitzonderingen en wel voor:

a. wettelijk verplichte samenkomsten (max 100 personen), zoals vergaderingen van de gemeenteraad als ook de Staten-Generaal

b. samenkomsten die nodig zijn voor de continuering van de dagelijkse werkzaamheden van instellingen, bedrijven en andere organisaties (max 100 personen);

c. uitvaarten en huwelijksvoltrekkingen (max 30 personen);

d. samenkomsten van religieuze of levensbeschouwelijke aard (max 30 personen).

Bij deze samenkomsten geldt dat deze alleen mogen doorgaan als alle hygiënemaatregelen ter bestrijding van het corona-virus in acht worden genomen en men 1,5 meter afstand tot elkaar kan houden.

3. Hoe zit dat dan met annuleringen?
Voor het antwoord op die vraag maken wij gebruik van de kennis die gedeeld wordt door Jan de Wrede, advocaat en lid van de LinkedIN-groep EventBranche / EvenementOrganiseren

Voor evenementen die een vergunningsplicht- en meldplicht hebben – dat zijn evenementen in openbare ruimten die vrij toegankelijk (eventueel ook door middel van de koop van een kaartje) zijn voor bezoekers – zijn tot 1 juni 2020 verboden. Alle overige evenementen – dus ongeacht het bezoekersaantal – zijn tot en met 6 april 2020 verboden. Die evenementen zijn, zonder tegenbericht, niet verboden na 6 april 2020. Dus geldt voor annuleringen:

Een opdrachtgever annuleert het evenement dat plaatsvindt in de periode van 23 maart 2020 tot en met 6 april 2020. De opdrachtgever kan annuleren en kan een beroep doen op juridische overmacht. Opdrachtgever hoeft geen annuleringsvergoeding te betalen, maar is de aanbetaling wel kwijt.

Een opdrachtgever annuleert het evenement vanaf heden dat plaatsvindt in de periode na 6 april 2020. Hiervoor geldt de normale annuleringsregeling. Het verschil tussen de annuleringsvergoeding en de aanbetaling kan bij de opdrachtgever in rekening worden gebracht.

4. Welke hulp wordt geboden?
Nederlandse ondernemers kunnen vanwege de economische gevolgen van corona een aanvraag doen om in aanmerking te komen voor uitzonderlijke financiële steun van het kabinet via de tijdelijke regeling tegemoetkoming loonkosten (NOW) of extra ondersteuning voor zzp’ers. Ook kunnen bedrijven een beroep doen op de diverse belastingmaatregelen en verruimde mogelijkheden voor overbruggingskredieten. Binnen dit noodpakket economie en banen zit ook het aangekondigde zogenoemde Noodloket (regeling van het ministerie van EZK voor getroffen sectoren) met een eenmalige tegemoetkoming van 4.000 euro. Deze regeling is bedoeld voor ondernemers in specifieke sectoren die getroffen worden door kabinetsmaatregelen zoals de (verplichte) sluiting van eet- en drinkgelegenheden en het verbod op contactberoepen in bijvoorbeeld de uiterlijke verzorging, bij die getroffen sectoren is ook de eventbranche benoemd. 

>> In dit online magazine Miljardensteun voor Ondernemers vind je alle maatregelen eenvoudig op een rij

5. Zijn er nog alternatieven voor de live events?
Ja, die zijn er zeker. Een merk/bedrijf als AFAS gaf afgelopen week misschien wel het beste voorbeeld door hun evenement voor duizenden klanten in een online vorm te gieten. In het online magazine over Alle events on hold, kan een online oplossing uitkomst bieden? vind je handvatten en houvast.

 

6. Tegen welke vragen loop je aan? Dan gaan wij ze proberen te beantwoorden: sjoerd@eventbranche.nl 

© 2023 Eventbranche.nl is een uitgave van Proef Media bv.