10 december 2020

Dé marketingtrend 'merken moeten vermenselijken' lijkt koren op de eventmolen

Door Sjoerd Weikamp

Rubrieken

Het Platform Innovatie in Marketing (PIM) komt jaarlijks met een trendrapport. Dit jaar concludeert PIM: de maatschappij staat op een kantelpunt, merken moeten vermenselijken. Daarnaast concluderen de onderzoekers dat merken de komende tijd over een groot aanpassingsvermogen moeten beschikken en ze worden uitgedaagd de wereld positief te verbeteren. Koren op de molen van events, live communicatie en experiences?

'Ja', zegt de redactie van EventBranche.nl. 'De beschreven ontwikkeling in het trendrapport van PIM wordt samengevat als vermenselijking van merken. Dat ligt natuurlijk heel dicht bij het deel van marketingmix waar merken tot leven komen: live en experience marketing. Daar waar bedrijven die vermenselijking vorm willen geven en uit willen dragen, lijkt de live vorm de meest effectieve. Dus zeker een trend die als koren op de eventmolen gezien mag worden.'

Dit is wat het Platform Innovatie in Marketing al prijs geeft over het rapport:

Thema van het PIM-rapport: de vermenselijking van merken. De maatschappij staat op een omslagpunt, constateren de onderzoekers. Merken kunnen niet meer volstaan met het bieden van inspiratie voor een leuker leven, maar worden uitgedaagd daadwerkelijk bij te dragen aan een positieve verandering in de wereld. Platform Innovatie in Marketing (PIM) lanceert het 16e trendrapport tijdens het PIM Trend Fest op 21 januari 2021.

Het 16e trendrapport is dit keer geschreven door Niels Hansen, Futurise® maestro bij LUNAR Institute, Miriam Teoh-Wijers, (brand) strategy consultant en Matt van der Poel, partner & CXO bij Fresh Forward. De onderzoekers maken gebruik van het eigen Futurise®-trendmodel dat gebaseerd is op jarenlange wetenschappelijke studies en onderzoeken van de Universiteit Gent. Het rapport met als titel ‘De vermenselijking van merken’ beschrijft zes dominante thema’s voor dit decennium en schetst per thema het perspectief voor merken en marketeers. De visie wordt aangevuld met een aantal inspirerende cases uit binnen- en buitenland.

Het rapport maakt duidelijk dat de maatschappij zich nu op een bijzonder omslagpunt bevindt. De wereld laat zich sinds begin jaren negentig goed beschrijven met woorden zoals openheid, creativiteit, beleving, avontuur en anti-autoriteit. De komende jaren wordt de maatschappij een stuk minder vrij en open. Het decennium voor ons kenmerkt zich door een andere mindset, andere normen en waarden, ander gedrag en andere behoeftes. Dat vraagt van merken een sterk aanpassingsvermogen.

Niels Hansen: ‘We hebben ontdekt dat de mentale gesteldheid van onze maatschappij een vast ritme volgt. Tijdens deze cyclus, die telkens ongeveer vijftig jaar duurt, wisselen periodes van zelfvertrouwen af met periodes van angst. Op dit moment bevinden we ons op een kantelpunt en de eerste veranderingen zijn al zichtbaar. De maatschappij komt steeds meer in beweging; de demonstraties van de afgelopen tijd zijn daar een tekenend voorbeeld van. Tegelijkertijd worden we bijvoorbeeld steeds emotioneler en irrationeler en zoeken we vaker naar nieuwe vormen om de serieuze werkelijkheid en de druk van de prestatiemaatschappij te ontvluchten.’

‘In het afgelopen decennium inspireerden merken hun klanten vanuit vrijheid, plezier en rebellie voor een mooier, leuker en beter leven’, aldus Miriam Teoh-Wijers. ‘Nu ontwikkelt de rol van merken zich naar het creëren van daadwerkelijke waarde door de impact van hun daden. De maatschappij eist steeds meer verantwoordelijkheid, merken worden uitgedaagd om de wereld aan te zetten tot positieve verandering.’

Het rapport verschijnt op 21 januari 2021 en wordt tijdens het PIM Trend Fest gepresenteerd door Niels en Miriam. Ze gaan die dag verder in op de zes thema’s van dit decennium en vertalen de conclusies van het rapport naar de praktijk van de marketeer. Hoe kun je als merk en marketeer de omslag maken van inspiratie naar daadwerkelijk bijdragen aan een positieve impact op de wereld? Ook vertrouwt een aantal voorlopers hun best practices toe aan het publiek. Belangstellenden kunnen zich aanmelden via www.pimonline.nl/trendfest.