
Foto: DigiDaan
'In een gelaagde tentoonstelling zorg je dat bezoekers beleven en doen wat ze thuis niet kunnen. Met een evenement heb je onvervangbaar persoonlijk contact. In een tijd waarin niemand tijd heeft en vooral online is, is men op zoek naar steeds intensere en kwalitatief hoogwaardige belevenissen. Het bundelen van de expertises ‘tentoonstellen’ en ‘live communicatie’ beantwoordt deze behoefte. Traditionele verhoudingen en verstarde waardes verdwijnen. Het publiek heeft grote behoefte aan persoonlijk engagement. Klassieke, losstaande presentatievormen (on- en offline) bieden onvoldoende draagvlak. Bezoekers van tentoonstellingen verwachten vernieuwing, actualisering en eigen invloed. Daarnaast ontwikkelen musea zich als belangrijke en content gedreven plekken om elkaar live (en langer) te ontmoeten. Want live is het leukst', schetsen de teams van Perspekt (multimediale tentoonstellingen) en East Side (live communicatie en events) de achterliggende gedachte van hun samenwerking.
Hogere impact
Perspekt en East Side bundelen hun krachten in een vernieuwende samenwerking. Storytelling is Perspekt al meer dan 45 jaar toevertrouwd. Met de toevoeging van strategische live componenten van East Side zijn er nog meer mogelijkheden: het bereik van een breder, jonger en diverser publiek, inspringen op de actualiteit en verhoging van de beleving en participatie. 'Vanuit verschillende invalshoeken maar met dezelfde drive creëren events en tentoonstellingen een grote betrokkenheid met hun publiek. Door inzet van live communicatietools kunnen tentoonstellingen en culturele clusters een hogere impact genereren. De Museumvisie (01-15) signaleerde deze trend al: ‘verbreding door eventisering’ binnen musea. Door gebruik te maken van elkaars kennis ontstaat in feite een nieuw metier dat antwoord geeft op de dynamiek van de huidige tijd.'
Toekomst
'Kruisbestuiving on- en offline heeft de toekomst. Niet als ‘one-off’ maar als overkoepelend en integraal presentatiebeleid, oftewel campagnematig denken en doen. Tot in de details. Middelenvrij bedacht en beantwoordend aan de wensen van de doelgroepen van nu. Op basis van deze benadering zitten we aan tafel bij klanten met alle disciplines: tentoonstellingspresentatie, educatie, marketing, PR en wat ons betreft nu ook events. Zo maken we bijvoorbeeld een masterplan voor het Museum voor Communicatie.'