
Het onderzoek werd gehouden onder 1000 mensen tussen 18 en 65 jaar, van wie 20% man is en 80% vrouw. Allen bezochten zij het afgelopen jaar één van de meest bekende publieksbeurzen van Nederland zoals de Vakantiebeurs, Huishoudbeurs, Libelle Zomerweek en Margriet Winter Fair.
Eén van de opvallendste conclusies uit het onderzoek is dat het merendeel van de ondervraagden op de hoogte is van publieksevenementen en beurzen via tijdschriften. Slechts 18% geeft aan dat zij via sociale mediakanalen Daarnaast zijn goodiebags en het testen van producten het meest belangrijk, terwijl het aanwezige entertainment en netwerken ondergeschikt is. De belangrijkste conclusie uit het onderzoek is dat events een sterk medium zijn om een consument positiever te laten nadenken over een merk of om een product beter te begrijpen en te kopen. Daarmee voegen live events een sterk één-op-één merkcontact en live beleving toe aan de crossmediale mediamix.
Dit zijn de belangrijkste onderzoeksresultaten:
- 64% van de ondervraagden gaat vaker naar hetzelfde event, 20% zelfs meer dan vier keer
- 47% weet dat er een evenement plaats vindt door het lezen van tijdschriften, tegenover 18% via social media.
- 50% tot 70% heeft het na afloop van het evenement met vrienden en familie over de sfeer op het event en de producten die zij gezien of gekocht hebben. Slechts 20% tot 25% heeft het over het aanwezige entertainment of workshops.
- Driekwart van de bezoekers geeft aan dat zij op dergelijke beurzen voornamelijk 'iets nieuws' willen ervaren, netwerken is hierbij ondergeschikt. Daarbij zorgt het live demonstreren van producten in 62% van de gevallen voor directe verkoop.
>> Download hier de volledige whitepaper van het onderzoek