
Bij slechts een nieuwe voorzitter bleef het niet. De vakcentrale is een nieuwe weg ingeslagen, waarbij de leden meer te zeggen krijgen. Daartoe werd o.a. een ledenparlement gekozen met meer dan 100 leden. Het congres, in de industriële evenementenlocatie in Rotterdam, werd tevens aangegrepen om nieuwe bestuurders te kiezen. Zowel het dagelijkse als het algemene bestuur werden hier gekozen. Illustratief voor de modernisering is dat die stemrondes niet met briefjes geschiedden, maar dat de stemgerechtigden in de zaal allemaal met een iPad op schoot zaten.
Uitstraling
Eelco Tasma is senior beleidsadviseur bij de FNV en zat zowel organisatorisch als inhoudelijk ‘bovenop’ het congres dat de FNV samen met het team van de Van Nelle Ontwerpfabriek verzorgde. Zo'n congres wordt om de vier jaar gehouden en telt een groot aantal vaste programmaonderdelen. Vier jaar terug kwamen de bondsleden bijeen in Amsterdam. Ditmaal viel de keuze op Rotterdam. Eelco: 'Belangrijk is een goede bereikbaarheid, want onze leden komen uit het gehele land. We willen ook graag een locatie met uitstraling. Daar voldoet de Van Nelle Ontwerpfabriek aan. En dat een sociaal bewogen ondernemer deze fabriek liet bouwen omdat hij zijn werknemers betere arbeidsomstandigheden gunde spreekt onze leden ook wel aan.'
Oud & Nieuw
Met een nieuw logo met daarin de tekst ‘FNV in beweging’ geeft de vakcentrale letterlijk gezicht aan het nieuwe elan dat door de organisatie waart. Op het congres werd het nieuwe logo onthuld met een optreden van percussieband Slagerij van Kampen. Direct na de allerlaatste trommelslagen aan het slot van hun show werden banieren onthuld met daarop het nieuwe logo. Het verschil tussen ‘toen’ en ‘nu’ werd ook getoond aan de hand van paspoppen in FNV-actiekleding. Op de eerste dag van het congres waren die gehuld in de oude kleding, op de tweede dag droegen ze splinternieuwe polo’s met het nieuwe logo. Daarnaast was er een ‘walk of fame’ waar foto’s van alle oud voorzitters waren tentoongesteld.
Geld van de leden
De voorbereidingen voor het congres vergden zo’n drie maanden. FNV hield in de persoon van Eelco Tasma de regie in grote mate in eigen hand. 'Vier jaar terug hebben we de totale organisatie uitbesteed, maar dat beviel minder goed. En het kostte veel geld. Wij werken met geld van onze leden, dus moeten we scherp op de kosten letten. Prettig in de samenwerking met de Van Nelle Ontwerpfabriek was ook zij voldoende ervaring hadden om ons hier goed in te begeleiden. Bovendien konden we rechtstreeks afspraken maken met de mensen van Hulskamp Audiovisueel en Oseven.'