%27De+eventbranche+heeft+het+talent+om+in+deze+verwarrende+tijd+mensen+te+verbinden%27
Nieuws

'De eventbranche heeft het talent om in deze verwarrende tijd mensen te verbinden'

EVENEMENTEN ENTERTAINMENT CULTUUR - Een evenement ter viering van de heropening van Nederland. Dat was de boodschap van een opiniestuk in het Parool van Patrick Roubroeks, XSAGA. Om mensen juist in deze tijd duurzaam met elkaar te verbinden, houdt Roubroeks door terug te kijken naar een groots evenement 20 jaar geleden een krachtig pleidooi.

MEER SAMEN, SAMEN MEER

Auteur: Patrick Roubroeks Founding director XSAGA
Fotocredits: Sander Stoepker

Onder deze titel vierde héél Nederland 20 jaar geleden een groots en verbindend volksfeest, op de vooravond van het huwelijk van (toen nog) Prins WillemAlexander en zijn vriendin Máxima. Het bleek een belangrijk signaal te worden van, voor en door de hele samenleving, waar nu, in deze sociaal maatschappelijke en politiek verwarrende tijd, meer behoefte aan is dan ooit. 

Mensen staan momenteel vaker tegenover dan naast elkaar. Je hoeft niet te hebben doorgeleerd om te begrijpen dat de hedendaagse polarisatie geen goede basis is voor een meer inclusieve en collectieve samenleving. De mens heeft in tijden van onrust, crisis en verwarring immers juist een sterke behoefte aan ‘samen’.

Een evenement van grote nationale en internationale betekenis
Het feest der feesten vond plaats in de (toen nog) Amsterdam Arena en bracht heel Nederland bij elkaar onder één dak. De symboliek van deze beslissing was groots, evenals de titel van het evenement: ‘Meer samen, samen meer’. Hiermee werd zowel de betekenis van het huwelijk als de overdrachtelijke wens voor heel Nederland gemarkeerd. Een groot idee dat met een drie uur durend programma en met een zorgvuldig en divers samengesteld publiek tot in de kleinste details was uitgewerkt.

Veilig ‘uit en thuis’
Een groot deel van het publiek, aangedragen vanuit de 450 gemeentes, kwam met 650 bussen vanuit het hele land. Dit was in de basis al een uitdagende en logistieke monsteroperatie, maar kende nog extra productionele obstakels doordat de wereld net was bijgekomen van de aanslag op de Twin Towers, wat grootschalige publieksbijeenkomsten enorm complex maakten. Alle bezoekers werden ‘thuis’ opgehaald, gescreend en na het feest weer veilig thuisgebracht. Iets dat het speciale karakter van dit besloten feest onderstreepte.

Neerlands trots
Op nationaal niveau liet hierbij de event- en entertainmentindustrie zien waartoe men in staat is wanneer ze de handen ineenslaan. Een gevoel dat doet denken aan de viering van 100 jaar KLM of het Eurovisie Songfestival. Evenementen waaraan je, ondanks je persoonlijke bijdrage, een collectief gevoel van trots aan overhoudt.

Ook internationaal niet onopgemerkt gebleven
De productie was een statement en een creatief succes, zo schreef men ook in het gezaghebbende en oudste tijdschrift ter wereld ‘The Spectator’:

“I was fascinated to be there - but it also had lessons for us in Britain...We all know from Tony Blair’s Millennium how ghastly such events can be: the Dutch, who unlike New Labouw can mix history with mischief and modernity, could have taught him how to do it...It was exhilarating, funny, warm, sometimes outraging and entertaining.”

Teamwork makes the dream work
Wij mochten deze productie met ons bedrijf, toentertijd in oprichting, verzorgen en ik mocht een team samenstellen dat deze uitdaging aan durfde te gaan. En dat deed ik, vanuit de gedachte dat de optelsom der talenten meer was dan de som der delen. Het doet de collectieve effort tekort wanneer ik in deze bijdrage er maar een paar noem. Maar zij die hun gewaardeerde bijdrage hebben geleverd glimmen ook nu - twintig jaar na dato - nog immer van gepaste trots. Het is goed om te weten dat veel van deze collega’s werkzaam zijn in een industrie die het de afgelopen twee jaar pittig heeft gehad, maar het talent in zich herbergt om mensen in deze verwarrende tijd op een duurzame manier met elkaar te verbinden.

Een evenement ter viering van de 'heropening van Nederland' zou op dit moment van waarde zijn. Nederland snakt immers naar samen, samen meer!

© 2021 Eventbranche.nl is een uitgave van Proef Media bv.