
De Donutfabriek, een mintgroene retro-caravan voorzien van een originele donutmachine, springt in op deze trend en is deze zomer op diverse (food) festivals, bedrijfsevenementen, bruiloften en beurzen aanwezig om live voor het oog van de bezoekers verse mini-donuts te makeN.
Trendwatcher Vincent van Dijk (Amsterdam Slaapt) van communicatiebureau HBMEO zegt dat donuts de nieuwe cupcakes zijn: 'Zeker de miniversie van de gefrituurde deegring gaan we deze zomer veel tegenkomen. Ik zag in Amerika veel gourmet-donuts met diverse culinaire toppings (zoet, zout, hartig), maar een versgebakken donut is van zichzelf eigenlijk al lekker genoeg. Die (ogenschijnlijke!) 'simpelheid' van donuts past sowieso erg bij de foodtrends van dit moment, net als 'mini'.'
Volgens Van Dijk houden Nederlanders steeds meer rekening met hun gezondheid: “ We willen kleinere snacks die het leven net iets leuker maken, zonder dat we ons meteen volproppen met te veel vet en koolhydraten. Donuts zijn dé trend van dit moment vanwege de vrolijke factor, de happy kleurtjes. Hier hebben we in deze onzekere tijden behoefte aan. Geen gedoe, maar een beetje luchtigheid. Letterlijk.”
Op het afgelopen weekend gehouden foodfestival 'Het Weekend van de Rollende Keukens' in het Westerpark in Amsterdam beleefde de Donutfabriek zijn grote doorbraak. Martijn: “Vanuit onze omgebouwde charmante mintgroene BIOD caravan uit 1974 bakken en verkopen we vrolijke mini-donuts, frisdranken en Bocca espresso. Het leuke is dat je kunt meekijken hoe de mini-donuts gefabriceerd worden en daarna worden voorzien van heerlijke en vrolijke toppings, waaronder Tony Chocolonely chocolade en Limoncello. Wij werken met biologische, ecologische en fair-/direct trade producten, zoveel mogelijk duurzaam.”