
De Boer geeft een kijkje achter de schermen van een logistieke puzzel: 'Omdat de transport- en bouwtijd tussen de verschillende havens kort is, werkt De Boer met twee bouwteams voor de negen reguliere stops, en aanvullende teams voor de twee korte stopovers in Lorient (Frankrijk) en Den Haag. Vanaf september 2014 hebben de twee kernteams iedere keer ongeveer negen dagen de tijd om het grote paviljoen van hoofdsponsor Volvo op te bouwen en iets meer dan vier dagen om het weer af te breken. Het eerste team is dan al op de nieuwe locatie met de volgende opbouw bezig. Eén opbouwteam en één afbouwteam van ieder vijf mensen zorgen ervoor dat in iedere haven tijdig het Volvo-paviljoen klaar staat. Na de finish in Zweden worden in juli de laatste containers ingepakt en zit het rondje om de wereld er op.'
Logistieke puzzel rond de wereld
'Omdat er op de opbouwlocaties vaak beperkte ruimte is, kunnen er maar zo’n drie van de ruim twintig containers met bouw- en inrichtingsmateriaal staan. Met militaire precisie zijn de duizenden aluminium en houten frameonderdelen, vloerdelen en glaspanelen, samen met meer dan 500 m2 dakzeil en alle interieuronderdelen, in de containers ingedeeld. Hierdoor kunnen steeds drie containers efficiënt worden uitgepakt waarmee vervolgens een deel van de locatie wordt opgebouwd. Waarna de cyclus zich met de volgende drie containers herhaalt totdat uiteindelijk alles staat. Omdat de stopover in Den Haag een korte tussenstop is, heeft een derde team een aanvullend paviljoen gebouwd in de haven van Scheveningen. Ondertussen worden de paviljoens van Lissabon en Lorient afgebroken en eindstation Göteborg opgebouwd.'
Materiaal uit Qatar voor Den Haag
'Het materiaal voor de stop in Den Haag heeft er al een flinke reis opzitten want het komt voor een deel rechtstreeks van een project in Qatar. Het paviljoen kenmerkt zich door de grote getallen want het beschikt over 2300 m2 vloeroppervlak, is meer dan 100 meter lang en bestaat uit onder meer 2000 vloerdelen, 1000 glaspanelen en 2000 m2 dakzeil. In totaal waren 30 transporten nodig om al het materiaal en aankleding naar de haven te vervoeren. Om in de haven een veilig paviljoen te bouwen dat windkracht 10 kan weerstaan, is het middels ballast verankerd met een totaal gewicht van meer dan 70 ton.'
De Boer bouwt inmiddels voor de vierde keer in opdracht van Volvo-partner PS Communications voor de Volvo Ocean Race. De Boer voert de opdracht in co-creatie uit met Spacedisplay die zorgt voor de aankleding van locaties van De Boer.