
Onconventionele locaties
De zoektocht naar het ongebruikelijke. De straat als evenementenlocatie, het attractiepark, het museum, in de natuur, het moet altijd anders en cooler dan. Het verschuiven van de gangbare locaties naar onconventionele accommodaties heeft alles te maken met die foto, dat plaatje, dat beeld dat iedere gast wil tweeten, delen of liken. Dat is ook de reden dat steeds meer evenementenlocaties nauwe samenwerking aangaan met decorateurs, op zoek naar die ene eyecatchers of de vernieuwende inrichting.
Service locaties
De evenementenlocatie heeft meer dan ooit de opdrachtgever direct op de stoep staan. Veel locaties zijn daarom vorig jaar definitief overgegaan tot het verbreden van hun servicepakket. Niet alleen zijn er locaties met samenwerkingen met registratiebedrijven, decorateurs, hostesbedrijven, etc om zo complete service aan te kunnen bieden, steeds meer evenementenlocaties hebben eigen evenementenbureaus/eventmanagers in dienst.
Technologie proof
In 2014 kon een locatie er nog net mee weg komen, maar in 2015 wordt het winnen van pitcht wel erg lastig als er geen goede WiFi aanwezig is op een locatie. Maar 2015 zal ook het jaar worden waarin de lat voor locaties meteen nog hoger komt te liggen. Locaties die zelf al zorgen voor een omgeving waar bijvoorbeeld iBeacons al in de locatie aanwezig zijn, of waar de apparatuur en de infrastructuur voor hybride events al aanwezig zijn, het zal langzaam maar zeker gemeengoed gaan worden.
Transparantie
Gestuurd door een wereld waar alles in no time op de digitale straat ligt én wellicht ook de kostprijs gedreven beslissingen, eist een opdrachtgever transparantie in prijs, beschikbaarheid en zelfs marges. Daarbij geven locaties al jaar en dag aan dat er voor kwaliteit altijd betaald wordt, dus zal deze hang naar transparantie snel vorm krijgen. Inmiddels zijn er al evenementenlocaties die beschikbaarheid online hebben staan en ook kraakhelder zijn in de prijzen.
Duurzame locaties
Een trend? Nee, natuurlijk niet. Maar na de enorme opkomst van keurmerken, groene vlaggen en een boel geroeptoeter, verwacht EventBranche.nl dat steeds meer opdrachtgevers na de diepste jaren van de crisis voor duurzame locaties zullen gaan kiezen. Dat houdt niet op bij energiezuinig, kraanwater of besparing op de toiletten, maar gaat ook verder in biologisch eten en locaties die goed bereikbaar zijn met het OV. Er werd al jaren over gesproken en de overheid kiest regelmatig voor de duurzame locatie, maar 2015 kon wel eens een comeback kunnen worden die zich nu ook zal uitbetalen in boekingen.