15 april 2015

De 5 beste engagement strategieën voor eventapps

Door Maartje Springer

Rubrieken

APP'S, GADGETS & TOOLS - Tegenwoordig gaan steeds meer event-organisatoren aan de slag met een online applicatie gevuld met bezoekersinformatie voor evenementen. Maar hoe zorg je ervoor dat (potentiële) bezoekers ook daadwerkelijk met de app aan de slag gaan? Tijdens het techevent van DoubleDutch On Tour in de Westerunie, deed de redactie van EventBranche ideeën op en komt met 5 engagement strategieën.



1. 'Let them come for the tool, and stay for the content'
Ofwel, maak niet langer gebruik van papieren programma's of plattegronden. Lok je bezoekers voorafgaand aan het evenement naar de app met praktische informatie. Zorg vervolgens dat zij hier gebruik van blijven maken door bijvoorbeeld netwerktools, een activiteiten overzicht en polls.

2. Implementeer de app in de marketing campagne van je evenement
Eén van de belangrijkste dingen om ervoor te zorgen dat zowel (potentiële) bezoekers als leveranciers en stakeholders op de hoogte zijn van de app, is om ze hierover te informeren. Klinkt simpel, maar we komen nog regelmatig evenementen tegen waarbij pas achteraf duidelijk wordt dat er ook een app beschikbaar was.

3. Gamification geeft competitie
Implementeer netwerkspellen en een 'Leaderboard' in je app om bij te houden wie de meeste content over je evenement verspreidt. Niet alleen spelletjes zorgen voor een gezonde strijdlust op de vloer, ook leuke prijzen verhogen het competitie gehalte.

4. Zorg voor 'vaste gebruikers'
Als we het hebben over het inspelen op de behoefte van de klant, kan een servicetool natuurlijk niet ontbreken. Hulp & service voorafgaand, tijdens en na een evenement zorgt voor een hogere engagementfactor en geeft de bezoeker alle informatie op het juiste moment.

5. Biedt exclusieve informatie
Bezoekers aan een evenement zijn altijd op zoek naar nóg meer interessante informatie waarbij de term 'exclusief' altijd de aandacht trekt. Houdt dus als organisator altijd wat exclusieve content achter de hand om te zorgen dat zoveel mogelijk bezoekers gebruik gaan maken van de online tool.