23 januari 2014

Dagje Duitse evenementenbeurs levert bruikbare tips op

Door Sjoerd Weikamp

Rubrieken

EVENEMENTENBEURS - EventBranche.nl organiseerde op de Best of Events beurs in Dortmund een 'Tour over de Beursvloer'. Een groep van 15 eventprofessionals kreeg van tour gids Hans Schriever (Laurea Media) en van diverse ervaringsdeskundigen tekst en uitleg over de Duitse eventmarkt en de mogelijkheden. Dat leverde een aantal bruikbare tips op.

Foto: Hans Schriever (3e van rechts) en Edwin Petersen (OCEANDIVA) in gesprek met onder meer RAI Amsterdam, Landal Business Line, IDEA en Aerial Art.

De Nederlandse eventdelegatie kreeg onder meer op de stand van OCEANDIVA een open en eerlijk verhaal over de marktpenetratie van de varende evenementenlocatie. Edwin Petersen vertelde over het moeizame opstarttraject, waarbij bijvoorbeeld de eerste samenwerking met een agent niet naar wens verliep, maar waar OCEANDIVA inmiddels 50% van haar omzet uit Duitsland haalt. En dat percentage zal verder doorgroeien. Ook op de stand van PartyRent bleek maar weer eens welk potentieel er in de Duitse markt zit. De marktleider op het gebied van evenementenverhuur in Duitsland presenteerde in Dortmund een zeer uitgebreide app waarmee het bedrijf haar leidende positie verder versterkt.

Ook de Nederlandse bedrijven De Boer en Van der Maarel bleken erg te spreken over de Duitse markt en met name de manier van zakendoen: 'hier gaat kwaliteit boven de prijs en is een hand nog echt een hand'. Met nog een bezoek aan de stand van ISES, de internationale netwerkclub voor meeting- en eventprofessionals en bijvoorbeeld Warsteiner kregen de Nederlandse eventcollega's een aardig beeld van de Duitse eventmarkt. De Nederlanders waren wel te spreken over de omvang van de Best of Events beurs: 'Hier heb je event, EvenementContact, Festivak en de AEB-beurs onder één dak...waarom doen we dat eigenlijk niet in Nederland?'

Tips en conclusies
Maar het belangrijkste, de gesprekken op de beursvloer leverden een paar bruikbare tips en conclusies op voor Nederlandse bedrijven die zich op de Duitse markt willen gaan bewegen. Dan blijkt dat veel vooroordelen keiharde realiteit zijn voor Nederlandse ondernemers:

- Overspeel je hand niet: begin bijvoorbeeld met een Duits adres en telefoonnummer dat doorschakelt naar uw Nederlandse kantoor ipv flink te investeren in een Duitse vestiging

- Zoek een Duits contactpersoon voor uw vermarkting

- De Duitse markt ziet Nederlandse eventcollega's als creatief, daar ligt uw onderscheidende vermogen

- De Duitser verwacht kwaliteit en stiptheid en wil daar ook voor betalen. Ze hebben sympathie voor de open communicerende en creatieve Nederlander, maar dan moet u wel mee kunnen in de grundlichkeit en de afspraak is afspraak-instelling van de Duitser

- Ook al zijn Duitsers gecharmeerd van het Rudi Carrell-duits van Nederlanders, uiteindelijk zult u toch moeten investeren in een Duits-sprekende collega

- Vind gevestigde partijen in Duitsland om juist in het begin samenwerkingen mee aan te gaan