
IBM, voorheen al verantwoordelijk voor de optimalisatie van het wegennet in Ivoorkust d.m.v. crowdshaping (zie ook pagina 52/53 in het EventBranche Magazine 2), ontwikkelde de Watson supercomputer waardoor de crowdshaping technologie nu voor iedereen toegankelijk is. Watson is een zelflerend systeem die patronen en verbindingen vindt die zijn verborgen in data, wat zorgt voor productoptimalisatie en het proces van menselijke expertise verbetert en versnelt.
Vernieuwende cateringrecepten
Kooktijdschrift Bon Appétit expirimenteerde als één van de eerste met Watson en ontwikkelde hiermee een nieuwe applicatie. Het systeem 'leerde' hiervoor 10.000 recepten uit de database van het kooktijdschrift, en analyseerde vervolgens alle ingrediëntencombinaties en menselijke smaakvoorkeuren. De applicatie dient als startpunt voor het verkennen van ideeën en zal, middels een zoekopdracht in de zogeheten Chef Watson app, zorgen voor vernieuwende cateringrecepten die niet eerder zijn overwogen bij het samenstellen van een gerecht.