Corona+legt+het+bloot%3A+onze+branche+draait+niet+om+evenementen%2C+maar+om+live+contact
Nieuws

Corona legt het bloot: onze branche draait niet om evenementen, maar om live contact

CORONA EVENTBRANCHE - Een branchegenoot liet op LinkedIn weten 'mensen willen bij winnaars horen. Ik doe niet mee met de huilende eventbranche.' Na twee keer lezen en een beetje verdiepen: zijn bureau kwam in no time met diverse corona-proof concepten en doet het heel goed. Nog los van het feit dat diverse bedrijven in de branche deze flexibiliteit minder of niet hebben, het zette wel aan tot denken: onze branche gaat eigenlijk niet om evenementen maar om live contact...

En hoe graag we dit ook zelf bedacht zouden hebben, het kwam een jaar geleden al uit de mond van één der grootste reclame-mannen van Nederland: Simon Neefjes (ex-TBWA\NEBOKO en nu Slingshot Ventures). 'Event is een dom begrip. Live contact is veel beter', opende Neefjes, om zijn gesprekspartner van destijds Patrick Roubroeks (XSAGA) mee te nemen in een krachtig betoog, dat ook kansen in deze tijd bloot legt:

'Jullie hebben echt een andere term nodig. Steek boven de branche uit en communiceer op een andere wijze. Dan leg je overwegingen bij een opdrachtgever neer waar ze nooit over na hebben gedacht. Maak er bijvoorbeeld live contact van, dat is mooi. Misschien kan het zelfs tot nieuwe ideen en kansen leiden: wat is het verschil tussen een event en een callcenter? Je kunt veel leren van jullie vak. Het live contact is belangrijk in zo veel sectoren. Laat hospitality en ervaringen/experiences de kern van live contact zijn. Dus verbreed. Met jullie hospitality expertise kun je bedrijven veel breder helpen en voor je eigen eventbedrijf blijft het weg van momenten. Daar ligt één van de moeilijkste uitdagingen: ga op zoek naar meer continuiteit.'

Bekijk een deel van het interview met Simon Neefjes:

Vanuit dat gedachtegoed hoef je niet lang te zoeken naar voorbeelden. Meer tastbaar, eenvoudig en hapklaar dan deze kunnen we niet vinden. Wat als een oud-cateringman zijn nieuwe vak van verkeersregelaar laadt met de beleving van het evenementenvak: waar normaal gesproken bij verkeersoverlast, lange wachttijden, de irritatie het wint van geduld, rijdt heel Leiden lachend voorbij.

Gebruik ons vak, onze kennis, onze expertise en onze capaciteit om communicatie en interactie tot een beleving te maken en ons speelveld wordt opeens vele malen groter. Concepten voor callcentra, voor de online bots, voor online communicatie, voor digitale campagnes...Of blijf dichterbij huis en tover eventconcepten om in zeer kleine setting en maak er een strakke 'live contact' videoproductie van: 'Het is code groen bij EventZ! Volop in beweging en eergisteren een prachtige opdracht gekregen voor de Complimenten Carrousel en 48(!) deelsessies op 5 locaties in september en oktober en een PubQuiz voor 1050 medewerkers.'Goed gedaan EventZ, Rene Huijbregts!

En ja, wij weten het, we kennen de pijn, van de bedrijven die echt niet kunnen meebewegen. Die met enorme hoeveelheden opslag zitten (verhuurders, decorateurs, catering etc), die zeer hoge vastenlasten hebben (locaties) of die met hun product of dienst echt in de wereld van grote mensenmassa's samen brengen zitten...De tweedeling in onze branche is voor nu hard. Keihard. Toch hopen we dat de term 'live contact' voor meer nieuwe alternatieven, creatieve concepten en nieuwe impact en oplossingen kan zorgen. Tegelijkertijd hopen we zo snel mogelijk deze rotperiode af te sluiten...

© 2023 Eventbranche.nl is een uitgave van Proef Media bv.