
Remco Snijders, voorzitter van de Utrechtse studievereniging Sticky is enthousiast over het nieuwe concept: ‘Met dit initiatief kunnen we studenten eindelijk op een andere manier kennis laten maken met het werkveld’. Voor de eventbranche kan dit concept als inspiratie dienen bij het organiseren van andere carrière-evenementen.
De vraag naar getalenteerde ICT studenten is groot. Met de juiste technische vaardigheden lijken de banen voor het oprapen te liggen. Veel ICT studenten zijn de manier waarop ze benaderd worden door recruiters echter meer dan beu.
Wanneer een ICT student een recruitment-evenement bezoekt, komen ze vaak van een koude kermis thuis: standaard beursstands, uitgekauwde onderwerpen tijdens een workshop en als je geluk hebt een USB stick en koffiemok met bedrijfslogo in de goodiebag. De wervende verhalen van recruiters vormen voor veel bijna afgestudeerden echter het grootste irritatiepunt. Alex Scherphof van de Rotterdamse studievereniging Satis beaamt dit: ‘Wanneer je op een dergelijk evenement een inhoudelijke vraag stelt staan recruiters vaak met hun mond vol tanden.'
Veel studenten delen de ergernis van Scherphof. Op zijn uitnodiging kwamen 16 informatica-gerelateerde studieverenigingen afgelopen vrijdag samen in het Stadslab in Rotterdam om te praten over een nieuwe aanpak van ICT recruitment. Het is niet de eerste keer dat de verenigingen met elkaar om tafel gaan. Eind mei werd in Utrecht al overlegd over het IT Talent Debate, een nieuw initiatief om technische ICT studenten op interactieve wijze samen te brengen met bedrijven die op zoek zijn naar nieuw personeel.
De uitkomsten van het overleg tussen de studieverenigingen, die samen ruim 5000 ICT studenten vanuit het gehele land vertegenwoordigen, vormen de opzet voor het IT Talent Debate.
Vraag vanuit de branche
Het IT Talent Debate zal op 11 oktober voor het eerst plaatsvinden in Amsterdam. 300 derde- en vierdejaars studenten van verschillende informatica opleidingen zullen daar een inhoudelijk debat voeren en diverse workshops bijwonen. Volgens een aantal bedrijven die zich al hebben aangemeld om met elkaar het debat aan te gaan, speelt het initiatief in op de toenemende vraag naar vernieuwende carriere-evenementen: ‘We ervaren het als steeds moeilijker om de juiste mensen aan te trekken. Diepgang is the way to go!’