
Mensen willen graag ergens bij horen. Kijk hoe ze tegen elkaar aan schurken op Twitter en Facebook. Peergroupgedrag, met het doel om onder gelijken te kunnen vertoeven.
Natuurlijk doen wij hetzelfde. De eventbranche groept maar wat graag samen, wentelt zich in een warm bad van borrels en barbecues, awarduitreikingen, feestjes en beurzen. Ook in de media – websites, blogs, magazines, nieuwsbrieven – staren we veel en diep in onze eigen navels.
Toch zie ik de laatste tijd – onder druk van een nieuwe werkelijkheid? – steeds meer mensen in onze branche de blik naar buiten richten. Bijvoorbeeld naar partners. Partners waarmee ze in co-creatie mooie dingen creëren en realiseren voor opdrachtgevers.
Hebben de crisisjaren ons opener gemaakt? Want we tonen ook meer oprechte interesse in elkaar. Durven gevoeliger en persoonlijker onderwerpen te bespreken. Willen werkelijk van elkaar leren, delen, netwerken en samenwerken.
Meer verbinding, dat is wat ik zie. Nog niet overal in de branche, wel steeds vaker.
Peergroupgedrag ligt ook aan de basis van elke branche- en vakvereniging, al is het daar een stuk zinvoller. Omdat vakverenigingen zich richten op de ontwikkeling van de individuele professional en brancheverenigingen op de vorming van het brede collectief.
Voor dat brede collectief is het zoeken naar meer verbinding – met elkaar én met de wereld daarbuiten – onmisbaar. Het maakt een branchevereniging als IDEA – juist nu – tot een sterk platform. Voor een succesvolle lobby op verschillende niveaus, maar bijvoorbeeld ook voor de aansluiting bij de nieuwe generatie vakgenoten.
De peergroup voorbij dus? Dat nooit. Daarvoor wentel ik me te graag zo nu en dan in zo’n warm eventbranche-bad.
Maarten Schram is verenigingsmanager van IDEA