‘Nee, nee, het is geen crisis! Het is een transitie / nieuwe werkelijkheid / we gaan van groei economie naar balans economie*.’ Geef het beestje een naam. In onze ogen totaal niet interessant. Wat wel interessant is: de wereld is ongemerkt volledig veranderd. De verandering in een paar jaar heeft de impact van een Industriële Revolutie in het kwadraat, maar vreemd genoeg lijkt niet iedereen dat te beseffen. We zijn nu zo ver dat de praktijk het besef inhaalt. Ook in onze branche.
Het is ook niet zo heel gek dat het besef slechts bij een enkeling in de eventbranche is doorgedrongen. Een marketing- en communicatie tak van sport die in 25 jaar van een feestje en een uitje uitgroeide naar een volwaardig onderdeel van de communicatie- en marketingmix van bedrijven, die groeit vaak te snel om klappen op te vangen. Of om zich in de groeispurt snel en flexibel aan te passen aan een nieuwe vraag.
Want die is er. We hebben te maken met een nieuwe realiteit. Oude communicatie- en marketingmodellen kunnen op de schop. Zender, boodschap, ontvanger, het is net zo passé als het cassettebandje. Mocht u nog denken dat er een almachtige zender is die zijn of haar boodschap het leven van de ontvanger in slingert, dan raad ik u aan de cijfers van Nederlandse twitter-, facebook-, linkedin- en andere social media-accounts te checken (zie EventBranche Journaal). Wij maken inmiddels zelf nieuws, bepalen de boodschap zelf, zenden zelf en beslissen zelf wat we wel en niet ontvangen. Tikkeltje zwart-wit, want het zenden van een boodschap naar de juiste doelgroep heeft natuurlijk nog altijd een krachtige uitwerking, maar bij iedere vorm van communicatie en marketing moeten we ons realiseren dat de ontvanger (inter)actiever is dan ooit te voren.
Dat zelfde geldt eigenlijk voor uw opdrachtgever. De corporate eventmanager laat zich niet langer leiden door de branche. Sterker nog, in veel gevallen zit daar de kennis. Weten ze precies dat marketing en communicatie niet dood zijn, maar dat je er op een andere manier mee om moet gaan. Ondanks de krimpende budgetten, nou vooruit nog één keer dan: de crisis, geloven meer en meer grote corporates in de kracht van live. Ze investeren daarin, met kennis, met ingehuurde expertise en nieuwe combinaties. Juist in die nieuwe combinatie zullen wij mee moeten. Onze branche is de branche die kan aantonen dat de uitspraak van een professor op Harvard dat marketing dood is, grote onzin is. Marketing vraagt om een nieuwe aanpak. Om interactie, activatie, doelstellingdenken, doelgroepdenken en volledig geïntegreerde concepten. Als we dat kunnen, voorspellen wij dat eventmarketing en live communicatie dankzij deze economische overgangsfase in no time boven aan de marketing- en communicatieladder van bedrijven komt te staan. Meer dan ooit zal live marketing en communicatie dé toekomst zijn! Dat is ons wel een crisis waard toch.
Ook wij als vakmedia en platform voor b2b evenementen en live communicatie willen mee in de nieuwe realiteit. Daarom een extra dik vakblad met een nieuwe lay-out en veel plannen voor 2013. Veel leesplezier, kennis, inspiratie en innovatie gewenst.
* doorstrepen wat niet van toepassing is