Column: nood breekt wet?

29-03-2010 - Thomas Risseeuw is inmiddels al enkele jaren actief in de evenementenbranche. Hij kijkt in zijn online columns met een kritische blik naar de branche. Zorgt de crisis voor verruwing?

(Thomas Risseeuw op de stand van EventBranche.nl)

Nood breekt wet?

Het economische crisisspook waart nog steeds rond. Het evenementenbrancheschip kraakt piept zucht en steunt op de woelige economische baren. Tsja, de ergste economische crisis sinds de dertiger jaren. Groot verschil met toen en nu, is dat onze branche toen nog nauwelijks bestond. Reclame en marketing stonden nog in de kinderschoenen en de op maat gemaakte bedrijfsevenementen moesten nog ongeveer geboren worden.

Met deze crisis is natuurlijk alles anders. Onze “volwassen” bedrijfstak is een serieus onderdeel van de bij bedrijven zo geroemde marketingmix. Helaas is dat nu ook de hoek waar de hardste klappen vallen.

Logisch?
De meeste bedrijven hanteren namelijk nog steeds de stelregel dat wanneer het economisch wat minder gaat er als eerste bezuinigd kan worden in de marketing hoek. Maar even niet sponsoren dit jaar advertentietje minder en zo uitgebreid hoeft dat personeelsfeest nu ook weer niet als het al helemaal doorgang gaat vinden. Wat eigenlijk een beetje raar is. In mindere tijden vraag je juist wat extra’s van je personeel en zou het dus logischer zijn ze daar nu voor te belonen en te stimuleren, dan dat te doen wanneer het goed gaat en de business aan komt waaien.

Faillissementen
Da’s een heel ander verhaal voor een volgende keer. Waar ik nu naar toe wil is het volgende: de vijver is bijna leeg er zijn wel een paar vissers vertrokken (de trieste berichten van faillissementen hebben iedereen ondertussen wel bereikt en verder is er echt niemand meer die niet iemand kent die zijn baan is kwijt geraakt), maar er staan er nog genoeg aan de kant. Met zijn allen op die paar visjes, die broodnodige visjes die nodig zijn om de winkel draaiende te houden. Hoever ga je om die binnen te halen? Is het echt nood breekt wet is alles geoorloofd? Kwaad spreken over de concurrentie bij de opdrachtgever? Zwaar onder de normaal gehanteerde marges duiken om de broodnodige omzet binnen te halen? En zo ja is dat dan moreel geoorloofd? Leven we nu in een haaienmarkt waarin alles mag en iedereen alles doet om te overleven en dus met slagen onder de gordel, valsspel en een leugentje hier en daar er met de klus van door gaat?

Straatvechters 
Misschien is het in de eventscene toch ook zo dat eerlijk het langst duurt en dat de echte dames en heren in business toch altijd wel zullen overleven. In deze droge tijd hun appeltje voor de dorst aan spreken, om na een periode van luwte straks weer volledig terug te zijn. Of is het de tijd van de straatvechters en een automatische verruwing van de markt die aan zal houden, ook als het straks weer beter gaat?
 

0 Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst. Reageer
>GERELATEERD uit Eventbranche Select®
  1. Kronenburg

    Zoekt u voor uw evenement of event een sprankelende Host of Hostess, een ervaren Teamleider, een elegant Hospitality...
  2. ID310

    Creative event agency ID310 uit Utrecht ontwikkelt creatieve concepten en produceert unieke events voor merken en...
  3. Marketing Generation

    Wij zijn specialist in live communicatie en weten met onze concepten en events mensen te raken en waardevolle...
  4. Aaaaha! Bureau voor live communicatie

    Wij weten hoe we jouw collega’s, relaties en vakgenoten in de actiestand krijgen. Dat is de kracht van live...
  5. UP Events

    Bij UP Events kom je voor de beleving. Na één bezoek wil je meer. En als je terugkomt krijg je weer iets nieuws!

EventBranche supporting partners

EventBranche preferred partners