Frans Miggelbrink is al jaren columnist bij FZ en kijkt
in zijn columns op geheel eigen wijze, met een komische noot naar de
eventbranche. In de laatste FZ Frans' kijk op
awarduitreikingen.
Column Frans Miggelbrink:
En de winnaar is…….
Dames en heren. Welkom. Alle coryfeeën die ook maar een poepje voorstellen
zijn er, de bralbrallers met hun opgepimpte ega’s en de gedegen vaklieden met
hun stagiaires. Gezamenlijk vertegenwoordigen zij de branche. Toute branche
breed dus. Toute branche schudt handen met toute branche op deze jaarlijkse
award party. Iedereen kent iedereen:”Heee. Halloooo. Hoe is het? Met mij
geweldig. We draaien boven verwachting. Minimaal verdubbeling. Ik zie je
zoooo”.
De styling is absoluut des tijds. Trendy serveersters in kekke pakjes met
te kleine trendy hapjes. Een spectaculaire opening waarin:”Big screen wide” de
brancheorganisatie even in eigen hol duikt. Natuurlijk daarna gevolgd door
de traditionele supersaaie speech over de branche met ‘trend’ woorden als
duurzaam en innovatief. Over beleving en synergie uitgesproken door de meest
stoffige man in ‘da house’ de voorzitter van de brancheorganisatie.
Maar dat was aan het begin want nu zwaaien de award winnaars 2007 naar ons
met een grijns van oor tot oor vanaf het podium. Dansende armen met glazen
champagne ertussen. Lippenstift allover. Hoog erbovenuit de felbegeerde award
trots in de handen van onze Henk. Henk met op zijn nek zijn Sofia. Digitale
cameraatjes maken digitale overuren. Professionele fotografen proberen dit
fotomoment en met name de D’s van Sofia te pakken voor de vakbladen.
Henk heeft het met zijn team geflikt. Afgunstig en met ogen van ongeloof
bekeken door de kleffe afgunstige concurrentie in avondglitter die met
optrekkende neuzen zeggen trots te zijn op een dergelijke winnaar. De vrouw van
een ontgoochelde genomineerde spreekt, pislink, neus aan neus met de voorzitter
van de jury ‘waardering’ uit voor haar eigen man. Iedereen in de branche vraagt
zich verwonderd af hoe deze dwaling van de jury kon gebeuren. De goeroes van de
branche, de iconen, mompelen dat dit zo terug is naar af. Zo nietszeggend. Zo
zonder visie.
Maar Henk is ook weer niet de eerste de beste. Dat weten zijn buren. Dat
weten zijn kinderen. Dat weet de branche. Iedereen ziet het ook wanneer Henk
voorrijdt in zijn kanariegele 4x4 met koeienbeugel en brandweer striping. Want
uitstraling is volgens Henk het halve werk. Neem zijn vrouw Sofia. Ooit Miss
Holland en Heidekoningin in Ede. Opgepimpt naar coupe D en allemaal voor het
imago van de zaak. Want daar is Henk van overtuigd. Uitstraling. Je klant komt
niet alleen voor wat ie wil. Hij komt voor een gevoel. Hij komt bij jou omdat de
uitstraling van het bedrijf bij hem past.
En dit jaar eindelijk, na jaren van verliezersverdriet, de verlossende jury
woorden. Voor de ogen dus van ‘toute’ branche spreekt de voorzitter van de
deskundige vak vak vakjury de voor Henk diep ontroerende woorden: “Dames en
Heren……” Roffel van de drummer: “Winnaar 2007…………….” Nog maar een roffel. “In de
all-over categorie…….”. Extra lange roffel. “Winnaar 2007 met een
straatlengte op alle anderen is geworden…….”. Dubbele roffel met een geweldige
klap als hoogtepunt: “Vlaaienbakkerij Henk uit Stipdonk”. Ach. Net als de
evenementenbranche heeft elke branche zijn kampioenen waar de rest van de wereld
helemaal niets van mee krijgt.