Column Frans Miggelbrink: over de hype als profilering en zelfuitgeroepengoeroes

29-04-2019 - Frans Miggelbrink is naast dagvoorzitter en spreker, ook al jaren onze vaste columnist van het EventBranche Magazine. Hij beschikt over een heerlijke dosis humoristisch analytisch vermogen. Ook nu weer:

Batterijen accountmanagers omarmen duurzaamheid en circulariteit als economische reddingsboei. Elke bedrijfsmatige scheet onder de duurzaamheidsvlag met de CO2-reducing-wimpel. Henk van A. ademt duurzaam, leeft duurzaam, maar bovenal: verkoopt alles duurzaam. Duurzame sustainability. Alles neutraal en anders poot hij persoonlijk een geranium om de milieu schade af te kopen.

Natuurlijk is het Al Gore voor en ijsbeer achter en die zielige baby ijsbeer op die smeltende ijsschots en opgegeten door zijn moeder als sterkste verkoopargument. Zo duurzaam dood en vooral door onze schuld. Hij rijdt duurzaam van verkoopkans naar verkoopkans in de nieuwste car-innovation met een open source mobiliteitsconcept. Althans volgens eigen zeggen, want de wagen is nog nooit gesignaleerd. Alles is bij hem cradle to cradle. Zijn ex is nu geüpcradeld naar een jongere uitgave en de downcycling onder zijn ogen is duurzaam afgekocht. Biodiversity heeft hij onder druk van zijn nieuwe vriendin duurzaam moeten afzweren. Net terug van zijn ecologische skivakantie is hij heavily concerned en is de environment zijn persoonlijke stiefkind. Duurzame sustainability roept ie om de andere zin en niemand gelooft er meer een drol van.

Of neem Henk van B. internetgoeroe. Henk van B heeft sociale media als personal branding omarmd. De hype als profilering, dus…elke dag om 8:00 uur in de morgen meldt Henk van B. zich online bij zijn online gemeenschap. Groet digitaal: Hi all Friends! Gooit zijn eerste gedachte ‘Ons leven is wat ons denken ervan maakt’ online en danst daarna met zijn eigen liefje Tweetje-Greetje een stukkie als levensfilosofie door de flarden van de ochtendwierook. Althans dat blogt Henk van B. Sleurt haar daarna offline volgens zijn laatste blogposting met de Argentijnse ochtendroos tussen de tanden onder de douche om haar in een onmogelijke Paso Doble te leggen, wat via Twitterpic tot ons komt. Ze twitteren de hele dag nog na. Samen nemen ze tegen tienen crossmediaal de ochtendkranten door en bloggen elkaar over de old Skool mentions van de gepasseerde levenshouding. Hij vanuit zijn sustainable tuinhuis naar zijn online netwerk en zij blogt vanuit de volle leegte in haar witte voorkamer over deze dagelijkse levenscontent.

Samen werken ze dagelijks online voor een hoger bewustzijn van het esoterische levensgevoel. Zo tweeten ze de wereld rond vanuit hun social media voorhoede en bestoken ze ons met citaten van iedereen behalve van zichzelf. Bombarderen ze zichzelf tot topblogger en online goeroe en niemand gelooft er een tweede drol van. Bij elke vette nieuwe wind die er opborrelt rent de hele bevolking achter de noviteit aan en roepen zich telkens weer uit als goeroes die er te pas en te onpas over oreren. Greensmashing 2.0.

PS in de tweede helft van 2019: een groots congres over Events en circulariteit (Red.)

0 Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst. Reageer
Hét kennis event over evenementen: 120 kennissessies en 5 podia

>GERELATEERD uit Eventbranche Select®

EventBranche supporting partners

EventBranche preferred partners