Met het ontwikkelen en vaststellen van een aantal
elementaire definities heeft het Centrum voor Live Communication (CLC) een
belangrijke stap gezet in de richting van fundamenteel en internationaal
vergelijkbaar onderzoek naar de betekenis en omvang van de Live Communication
markt (beurzen, congressen, evenementen).
In het vorig jaar door het CLC gepubliceerde vooronderzoek naar de omvang van de zakelijke
evenementenmarkt heeft het CLC de markt opgedeeld in de
categorieën:
• Vak- en publieksbeurzen
• Bedrijfsevenementen met een zakelijk karakter
• Vakgerichte evenementen gericht op kennisoverdracht zoals congressen
en vergaderingen
De brancheorganisatie: 'Een belangrijke conclusie van de onderzoekers was
dat bij onderzoeken op het gebied van de zakelijke evenementenmarkt binnen
Nederland geen eenduidige definities worden gehanteerd. Veel gebruikte
definities sluiten bovendien niet aan bij internationale standaarden, waardoor
vergelijking van cijfers ook op dat niveau niet of slechts beperkt mogelijk
is.'
Fudamenteel onderzoek
'Omdat het CLC fundamenteel en structureel onderzoek op het gebied van Live
Communication essentieel acht voor de verdere professionalisering van de
branche en het medium zijn definities ontwikkeld voor de in het vooronderzoek
vastgestelde categorieën in de evenementenmarkt. Deze sluiten aan bij de
definities die door nationale en internationale autoriteiten als ReSpons, FKM,
UFI, ICCA en IAPCO worden gehanteerd. De definities zullen de basis vormen voor
vrijwel elk onderzoek over de betekenis en omvang van de Live Communication
markt dat het CLC vanaf heden zal initiëren.'
De definities zijn te vinden op de website van het CLC en op aanvraag beschikbaar via het bureau.