Steeds meer Nederlandse steden en gemeenten doen aan
citymarketing. Ook de kleinere gemeenten laten nu van zich
horen.
Dat blijkt uit recent onderzoek van Ward Rennen, die in
september promoveert met een onderzoek naar de manier waarop steden zich promoten. Volgens Rennen is
in Europa citymarketing alleen in Engeland nog populairder.
Onderzoeker Ward Rennen is duidelijk: 'het is absoluut booming in
Nederland’. De grote steden doen er al enkele jaren aan en ook binnen de
evenementenbranche is de citymarketing inmiddels een ingeburgerd fenomeen.
Prins voor een Dag
Zo trekt Den Haag dit jaar 8 miljoen euro uit om zich neer te zetten als 'Internationale stad, stad van recht, vrede en veiligheid' en is er speciaal voor de evenementenbranche het succesvolle promo evenement Prins voor een Dag.
I AMsterdam
Amsterdam en het bedrijfsleven in die gemeente betalen in 2007 gezamenlijk
2 miljoen euro om de hoofdstad te presenteren als een creatieve zakenstad. Het
motto daarbij is en blijft 'I
AMsterdam'.
Katwijk en Noordwijkerhout
Wel nieuw is dat ook veel kleinere gemeenten aan citymarketing doen. Zo
zijn plaatsen als Katwijk en Noordwijkerhout momenteel bezig met het ontwikkelen
van een eigen campagne, blijkt uit het onderzoek van Rennen.
Vliegen steeds goedkoper
Daar zijn volgens de onderzoeker verschillende redenen voor: vliegen wordt
steeds goedkoper, waardoor toeristen niet meer vanzelfsprekend naar Nederland
komen, maar de hele wereld over vliegen. Door de vergrijzing zijn er steeds meer
rijke gepensioneerden. Stadsbesturen willen graag dat die in hun plaats geld
komen uitgeven.
Bron: ANP