31 juli 2007

Citymarketing nu ook in trek bij kleinere gemeenten

Rubrieken

Steeds meer Nederlandse steden en gemeenten doen aan citymarketing. Ook de kleinere gemeenten laten nu van zich horen.
Dat blijkt uit recent onderzoek van Ward Rennen, die in september promoveert met een onderzoek naar de manier waarop steden zich promoten. Volgens Rennen is in Europa citymarketing alleen in Engeland nog populairder.
Onderzoeker Ward Rennen is duidelijk: 'het is absoluut booming in Nederland’. De grote steden doen er al enkele jaren aan en ook binnen de evenementenbranche is de citymarketing inmiddels een ingeburgerd fenomeen.
Prins voor een Dag

Zo trekt Den Haag dit jaar 8 miljoen euro uit om zich neer te zetten als 'Internationale stad, stad van recht, vrede en veiligheid' en is er speciaal voor de evenementenbranche het succesvolle promo evenement Prins voor een Dag.

I AMsterdam

Amsterdam en het bedrijfsleven in die gemeente betalen in 2007 gezamenlijk 2 miljoen euro om de hoofdstad te presenteren als een creatieve zakenstad. Het motto daarbij is en blijft 'I AMsterdam'.

Katwijk en Noordwijkerhout
Wel nieuw is dat ook veel kleinere gemeenten aan citymarketing doen. Zo zijn plaatsen als Katwijk en Noordwijkerhout momenteel bezig met het ontwikkelen van een eigen campagne, blijkt uit het onderzoek van Rennen.
Vliegen steeds goedkoper
Daar zijn volgens de onderzoeker verschillende redenen voor: vliegen wordt steeds goedkoper, waardoor toeristen niet meer vanzelfsprekend naar Nederland komen, maar de hele wereld over vliegen. Door de vergrijzing zijn er steeds meer rijke gepensioneerden. Stadsbesturen willen graag dat die in hun plaats geld komen uitgeven.

Bron: ANP