De resultaten van het NIDAP/IDEA Evenementenonderzoek 2012 laten nog steeds niet de zo vurig gewenste kentering in de bestedingen voor evenementen zien. De kerncijfers spreken voor zich: in 2012 besteedden de ondervraagde bedrijven met meer dan 100 medewerkers in totaal 382 miljoen euro aan zakelijke evenementen en 164 miljoen euro aan personeelsevenementen. Ten opzichte van de cijfers van 2011 (resp. 389 en 189 miljoen euro) betekent dit een verdere daling van de budgetten voor bedrijfsevenementen.
Krimp en groei van budgetten
De geconstateerde budgetdaling wordt bevestigd in andere uitkomsten. Zo geeft 78% van de ondervraagde bedrijven aan dat hun beschikbare budgetten zijn veranderd sinds de recessie, 10% zegt dat alle budgetten ‘on hold’ staan. Wel zijn er verschillen in de markt. Zo hebben de vier sectoren Zakelijke- en Financiële dienstverlening, ICT en Media de grootste eventbudgetten. En waar 31% van de gehele markt melding maakt van een budgetdaling ten opzichte van 2011, zegt daarentegen 19% dat zij in 2012 hun
evenementenbudget zagen stijgen. Opdrachtgevers die in 2012 hun budgetten gelijk zagen blijven of toenemen, noemen als belangrijkste redenen om een bureau in te schakelen: groeiend aantal evenementen, tekort aan eigen capaciteit, professionaliteit bureau, financieel voordeel.
Selectiever en ROI
De voortdurende recessie leidt er in alle marktsectoren toe dat evenementen selectiever worden ingezet in de marketingmix. Opdrachtgevers hebben minder te besteden en zijn zich daardoor meer bewust van de accountability van hun zakelijke en personeelsevenementen. IDEA beschouwt dit effect als de ‘andere kant van de medaille van de crisis’ en constateert dat er een tendens is naar meer inhoudelijke evenementen.
Minder evenementen, maar gerichter ingezet
Over het geheel genomen zijn er in 2012 ook minder bedrijfsevenementen uitgevoerd, dit geldt voor zowel zakelijke als personeelsevenementen. Opdrachtgevers zeggen dat zij ‘veel selectiever’ omgaan met bedrijfsevenementen. Dat betekent dat opdrachtgevers evenementen steeds bewuster inzetten, met steeds scherper omlijnde doelstellingen. ‘Binding’ en ‘verbinding’ zijn daarbij begrippen die opdrachtgevers het vaakst (68%)
noemen als grondslag voor hun evenementen.
IDEA: evenementen steeds inhoudelijker
Dat de krimpende budgetten leiden tot minder evenementen en meer soberheid in uitvoering is uiteraard zorgelijk voor de evenementenbranche. Brancheorganisatie IDEA constateert daarnaast een tendens naar meer inhoudelijke bedrijfsevenementen. Bestuurslid Maurice Hartog: 'Noem het: de andere kant van de medaille van de crisis. Opdrachtgevers zetten evenementen selectiever in, letten meer op opbrengst en ROI, waardoor de evenementen ook steeds inhoudelijker worden. Wij zeggen: de kracht van het event wordt in de markt dus erkend en in deze tijd vooral ingezet om communicatie- en/of marketingdoeleinden mee te realiseren.'
Werken met een IDEA-bureau
Vanuit de samenwerking tussen IDEA en NIDAP werd ook onderzoek gedaan naar de rol van de branchevereniging. Opdrachtgevers die bekend zijn met brancheorganisatie IDEA kiezen vaker dan andere voor het werken met een bureau. Hun argumenten voor een IDEA-bureau: ontzorgen, creativiteit en originaliteit. Circa 55% van alle opdrachtgevers heeft in 2012 gewerkt met een IDEA-bureau, waarbij ruim de helft aangeeft dat zij uitsluitend werken met IDEA-bureaus.