Branchegenoten+door+de+teststraat%3F
Nieuws

Branchegenoten door de teststraat?

EVENTBRANCHE CORONA - Het is echt crisis. Mocht er nog iemand over twijfelen: in de eventbranche is het echt crisis. Zij die kunnen bewegen en tot passend aanbod kunnen komen in deze tijd, die doen het. Hulde. Sommigen zelfs heel succesvol, maar niet ieder bedrijf kan dat en in alle stilte zijn teams teruggebracht naar het minimum, zijn sommige deuren al gesloten, zien we faillissementen en bedrijven in de koelkast. En hebben we meer dan eens huilende branchegenoten aan de telefoon. Het doet enorm veel pijn, toch kan ik maar van 1 ding echt boos worden...

Van de redactie:

 

In mijn ogen is het namelijk enorm simpel: de overheid en de haar omringende adviesorganen proberen zonder spoorboekje van deze crisis te doen wat ze kunnen doen. Daar horen veranderende maatregelen bij, inspringen op de huidige situatie, maatregelen opleggen, soms terugdraaien en soms aanpassen en daar horen helaas ook fouten bij. Losse flodder uitspraken waar je later op terug moet komen, boute uitspraken of uitspraken met de beperkte kennis van dat moment die later ingehaald worden door nieuwe kennis. Daar hoort ook kritiek bij. Sterker nog, in een crisis kom je al snel in een oogkleppensituatie. Dan ga je zelfs denken dat een herhaalde persconferentie-setting nog dezelfde werking heeft als in de eerste paniekfase. Terwijl iedere communicatieprofessional weet dat je de communicatie in een crisis moet aanpassen aan het momentum. En als het echt zo is dat het advies om geen mondkapjes te dragen, deels voortkomt uit het feit dat ze niet voorradig waren, dan is het dat een grove schande! 

Laten we daarom vragen blijven stellen. Iets dat de door ons gekozen volksvertegenwoordigers overigens vrijwel dagelijks doen. Is die 1,5 meter genoeg? Of te veel? Is het wel nodig dat we om de vijf minuten onze handen wassen? Moet ventilatie niet veel meer aandacht krijgen? Toch allemaal een mondkapje op? Die vragen zijn goud waard om het beleid en de maatregelen aan te passen en om beleidsbepalers scherp te houden. En ik zie ook wel dat 'ze' daar in mijn ogen veel te stug in zijn, moeilijk openstaan voor andere geluiden, maar dan moet je doorgaan, blijven aantonen en vragen stellen. Hulde voor mensen als Maurice de Hond, die volhouden en vooral ook blijven onderbouwen. Daar ligt ook een enorme verantwoordelijkheid voor RIVM, WHO en overheid: durf ook andere gefundeerde zienswijzen te toetsen en daarmee dus ook je eigen maatregelen, zet alle ego's en oogkleppen af, maar....Zelfs na een minister die in blinde liefde zijn bruiloft door laat gaan en dan op nog geen 10 centimeter van zijn gasten zijn geluk niet op kan (volkomen terecht dat hij een boete krijgt en excuses aanbood), zelfs na een minister president die een keer zegt 'bek houden', of de verantwoordelijke voor de teststraten die erkent dat ze niet goed voorbereid waren, enzovoort...Zelfs dat alles brengt mij niet tot woede. Tot dat een deel van onze branche, een klein aantal artiesten, de meest ondoordachte campagne ooit start...

Kritiek prima, # waardeloos
De hashtag #ikdoenietmeermee blijkt in een aantal interviews een totaal andere lading te hebben dan de # zelf doet vermoeden, sterker nog het idee er achter is best ok. Aandacht voor de gevolgen achter de maatregelen, vragen stellen maar kom op hé, die #....Juist die generatie zou toch moeten weten dat de lading minder aankomt dan slogan of de #. 'Nee, het is niet zo dat ik me niet aan de regels hou hoor, dat leer ik mijn zoontje ook', aldus een der artiesten in opstand. Ok heel fijn, maar de uitleg die je geeft op radio 1 wordt precies door jouw 100-duizenden volgers niet gehoord. Die zien alleen iemand zeggen op instagram: Ik doe niet meer mee, free the people.

Wij zijn hier op de redactie geen detectives en kunnen dus niet hard maken, wat andere media wel doen, dat de groep artiesten is opgezadeld door een groep activisten, maar los daarvan: wat een fout signaal. 'Het gaat ons om de vragen die wel stellen, we trekken de maatregelen in twijfel.' Prima, maar 9 van je 10 vragen zijn al beantwoord en nogmaals: gebruik dan een andere slogan of hashtag. Maak er dan van: #ikvolgnogwelderegelshoorwantwezittenineencrisisenlatenwevooral-samendepandemieproberentestoppenmaarzullenweAUBkritischblijven Prima #, in ieder geval eentje waarbij niet de meerderheid van de klas op de basissschool (want daar zit de fanbase van deze artiesten) nu zegt dat ze geen rekening meer hoeven te houden met elkaar. #ikdoenietmeermee...

Oerdom
Het is gewoon oerdom en ik vind dat wij dat als zwaarstgetroffen branche mogen zeggen, misschien zelfs moeten zeggen. Een branche die vast heel kritisch is op regelgeving, op de cijfers en op de gekozen koers, maar niet een branche die oproept in een pandemie vooral geen afstand meer te houden, niet rekening te houden met elkaar en de hygiene. Waarom ik deze artiesten, deze schakels in het evenementenvak, een teststraat wens, is niet om ze een wattenstaaf in de neus te drukken. Wel zou ik ze willen laten testen of 'frie de piepel' in de context van Wit Rusland, Syrie, Noord-Korea, Lesbos, etc etc wel zo goed gekozen is. Wel zou ik ze willen laten testen door de gemiddelde klas zes op de basisschool op video te laten vertellen dat ze hun helden gehoord hebben en gewoon weer al niezend en hoestend bij opa en oma langs zijn geweest, of dat klasgenootje dat met een chronische longaandoening thuis zit toch maar even hebben bezocht... Ik zou ze ook willen laten testen wat voor hen vrijheid is: vrijheid voor je kleine wereldje, zodat je zelf kunt doen en laten wat je wilt, of is vrijheid misschien af en toe een concessie doen zodat we met z'n allen in vrijheid kunnen leven? Ik zou ze willen testen op hun eigen # en vragen die aan te passen, om vervolgens het gesprek aan te gaan. Dat we daarna ook alle maatregelen en het beleid door die teststraat blijven gooien, daar ben ik helemaal voor. 

Bedrijven, levenswerken, ze gaan er aan in onze branche. Dus tot slot een oproep: de eventbranche is al lang geen teststraat meer. 'Wij' hebben alle maatregelen alle regelgeving tot in perfectie tot ons genomen en kunnen evenementen organiseren, met artiesten en entertainment, die tot in details kloppen, veilig zijn en impact hebben. Dus pak die ruimte en organiseer! En laten we ondertussen proberen stapje voor stapje weer meer ruimte te krijgen...#wijdoenwelmee en wij kunnen binnen de ietwat beperkte vrijheden fantastische evenementen neerzetten. Doen jullie dan ook weer mee?

 

Naschrift: een dag na bovenstaande column (zonder enige pretentie dat het invloed heeft gehad) trokken diverse artiesten zich terug, met als onderbouwing: verkeerde hashtag en weinig gefundeerde onderbouwing. En door...

© 2023 Eventbranche.nl is een uitgave van Proef Media bv.