
Bij de opleiding zijn docenten en betrokkenen uit de branche compleet van slag: "Ondanks goede evaluaties, instroom en doorstroom naar de branche gaat onze minor na 17,5 jaar helaas stoppen…", aldus Angelica Baltus Communicatieadviseur campusontwikkeling Faculteit Business & Economie en Coördinator/coach minor Eventconcepting en -Productie van de HvA.
"Dit betekent dat er op de HvA geen strategisch eventonderwijs meer wordt aangeboden. Een no go voor ons."
Angelica Baltus van de HvA trok aan de bel bij de EventBranche.nl-redactie en is strijdvaardig: "Ik ben zelf ook enorm verbaasd. Vooral omdat we genoeg vraag hebben, goede evaluaties en mooie doorstroom naar de branche. En ook omdat er eerst werd aangegeven dat de pijlers van de HvA 3D’s (Digitalisering, Duurzaamheid en Diversiteit) in het curriculum van het HvA onderwijs geintegreerd moesten worden, wilden we levensvatbaar blijven. Dat is het geval. Vorig jaar werd al met de minor Festivals gestopt bij de Faculteit Digitale Media & Creatieve Industrie en nu met deze (onderdeel van de Faculteit Business en Economie). Wij leren studenten vraaggericht te denken en nu -met dit besluit- gebeurt het omgekeerde. Je kunt je voorstellen dat ik hier niet achter sta, vooral omdat de branche talent zo nodig heeft. We gaan ons dus hard maken voor een doorstart van eventonderwijs 2.0."
Kun je iets gedetailleerder vertellen over het succes van de opleiding?
"Het succes van de minor eventconcepting en -productie is dat het in het teken staat van strategische events gericht op de zakelijke markt. Oftewel b-to-b, b-to-c, b-to-p events. We leren de studenten vanuit het merk en de organisatie te denken, de doelgroepen te raken door hen te leren hoe ze strategisch, creatieve concepten ontwikkelen. De doelgroep staat altijd centraal. Voor wie doe je het, wat wil je bereiken en hoe doe je dat. Bezoekers moeten het merk en de organisatie voelen en meegesleept worden in alle touchpoints, zodat de boodschap beklijft en gedrag gaat veranderen."
"Wij hebben docenten uit de praktijk en werken met real life cases. We werken in twee grote projecten. Een daarvan is het project concepting waar studenten een strategisch eventconcept ontwikkelen obv een briefing van de opdrachtgever. Ze worden continu gecoacht door docenten uit ons team die ook nog in de branche werken. Studenten pitchen hun concepten voor de opdrachtgever, die één winnaar kiest. En met de output gaat de opdrachtgever aan de slag. Een ander project is gericht op de productie van een event, pr campagne, activatie of guerilla marketing actie. Als het maar een live component omvat.
"Digitalisering is helemaal verweven in de minor, middels AI, virtual en augmented reality, hybride en online events. Ook zit het component circulaire events in het curriculum. Bv door het toepassen van de checklist circulariteit, waardoor je bewustwording creëert en door de samenwerking met DGTL, het eerste circulaire festival ter wereld. Vakken die studenten gedoceerd krijgen zijn storytelling, concepting, creatie, communicatie, videoproductie, projectmanagement en netwerken. We werken met een vaste pool gastdocenten en opdrachtgevers (D&B, The Oval Office, Effectgroep, Orange International, Obsession etc) uit het vak en werken samen met de brancheverenigingen."
"Het mooiste is dat er studenten instromen van diverse HvA opleidingen: Commerciële Economie, Creative Business, Communicatie, Bedrijfseconomie, Communication Multimediadesign, AMFI (mode-academie). Maar ook studenten van andere hogescholen stromen in: van Avans tot HKU, Hogeschool Leiden, Inholland en Hogeschool Leeuwarden. Dit maakt het zo’n multidisciplinaire groep waardoor brainstormen een stuk leuker en effectiever wordt. En er de mooiste strategische en creative concepten uit rollen."
Wat doet het stopzetten van de opleiding in jullie ogen met/voor de branche?
"Dat kan de branche het beste vertellen. En dat gaan we ook 18 januari horen als we het event ‘Back to the Future’ gaan organiseren op de HvA Amstelcampus. We kijken met branche, (ex- en gast)docenten, alumni terug maar vooral vooruit. Bezoekers delen hun mening en gaan meedenken over eventonderwijs 2.0. Iedereen die iets met toekomstig eventonderwijs wil is welkom. Ook zijn er mogelijkheden tot speeddaten met deze interessante jonge doelgroep en is er een AI inspiratiesessie."
"Wat ik wel terug hoor uit de branche is dat we een van de weinige opleidingen zijn die echt gericht zijn op strategische inzet van live communicatie. Dat we studenten bewust maken dat festivals niet de heilige graal zijn, maar dat er juist met zakelijke events zoveel mogelijk is en de reikwijdte nog veel groter is dan de festivalmarkt. Dat ze de zakelijke markt dus ook sexy gaan vinden, mede door de opzet van de minor."
"Ik krijg heel veel signalen vanuit de branche dat ze het zo jammer vinden, het niet begrijpen, ook gezien het aspect dat live inderdaad in de lift zit. Dat we toppers leveren en dat het echt niet kan dat de grootste hogeschool van Nederland geen strategisch eventonderwijs aanbiedt. Ze maken zich echt zorgen over deze ontwikkeling. Met de bijeenkomst op de 18e van 1600-1800 verzamelen we input wat we gaan delen met decision makers op de HvA en/of andere instituten."
>> Aanmelden kan via https://calendarlink.com/event/7dPUv