Horecava, Vakantiebeurs, AEB-beurs en ga zo maar
door...januari is niet alleen de maand van de nieuwjaarsrecepties, maar ook van
de beurzen.
In mijn ogen zijn wij als eventbranche erg verwend met
een prachtige beurs als Evenement. Goed doordachte en zelfs enkele prachtige
stands, gevarieerd en toch overzichtelijk. Een beurs waar meer mogelijk is
dan alleen slenteren, zeker ook omdat Evenement het voor elkaar krijgt om de
kwaliteit van de bezoekers en de standhouders hoog te houden.
Op mijn tocht langs de beurzen ben ik me wel af gaan vragen wat
het nut precies is van een beurs. Terwijl alles langzamerhand lijkt
te verschuiven naar het internet (al ben ik fan van de
opkomende tegenbeweging, die aanspoort tot face-to-face communicatie), alles
kort, krachtig, bondig en snel moet, slenteren nog altijd honderden mensen
van stand naar stand. Heerlijk dat slenteren, maar wat levert het op?
Bij de drukste beursstands is per definitie iets gratis en om nou te zeggen
dat ik heel veel interessante mensen spreek of boeiende dingen hoor...nee.
Terwijl ik toch denk dat beurzen zeker zinvol en nuttig zijn, al is het alleen
maar omdat de markt dan haar kraampjes toont.
Maar waarom houd ik er zelf zo weinig aan over? Doe ik iets fout? Ben ik
geen goede beursbezoeker? Dan zou ik graag enkele tips krijgen voor een
geslaagde 'beursgang'. Of delen collega's mijn ervaring en zijn beurzen vooral
leuk en gezellig, maar is de netto winst gering? Ben erg benieuwd.