10 januari 2007

Beurs van de beurzen...

Door Sjoerd Weikamp

Rubrieken

Horecava, Vakantiebeurs, AEB-beurs en ga zo maar door...januari is niet alleen de maand van de nieuwjaarsrecepties, maar ook van de beurzen.
In mijn ogen zijn wij als eventbranche erg verwend met een prachtige beurs als Evenement. Goed doordachte en zelfs enkele prachtige stands, gevarieerd en toch overzichtelijk. Een beurs waar meer mogelijk is dan alleen slenteren, zeker ook omdat Evenement het voor elkaar krijgt om de kwaliteit van de bezoekers en de standhouders hoog te houden.
Op mijn tocht langs de beurzen ben ik me wel af gaan vragen wat het nut precies is van een beurs. Terwijl alles langzamerhand lijkt te verschuiven naar het internet (al ben ik fan van de opkomende tegenbeweging, die aanspoort tot face-to-face communicatie), alles kort, krachtig, bondig en snel moet, slenteren nog altijd honderden mensen van stand naar stand. Heerlijk dat slenteren, maar wat levert het op?
Bij de drukste beursstands is per definitie iets gratis en om nou te zeggen dat ik heel veel interessante mensen spreek of boeiende dingen hoor...nee. Terwijl ik toch denk dat beurzen zeker zinvol en nuttig zijn, al is het alleen maar omdat de markt dan haar kraampjes toont.
Maar waarom houd ik er zelf zo weinig aan over? Doe ik iets fout? Ben ik geen goede beursbezoeker? Dan zou ik graag enkele tips krijgen voor een geslaagde 'beursgang'. Of delen collega's mijn ervaring en zijn beurzen vooral leuk en gezellig, maar is de netto winst gering? Ben erg benieuwd.