
De softwaretoepassing van PlayPass, waarmee eventorganisatoren door middel van één platform de ticket- en toegangscontrole, e-wallet en social media profielen van individuele bezoekers kunnen synchroniseren en beheren, werd met de case van PayPal door de jury van Worldwide Investor Network bestempeld als meest belovende start-up.
PayPal case
De software van PlayPass kan onder andere verwerkt worden in betaalkaarten of 'slimme polsbandjes' zoals deze reeds op Rock Werchter worden gebuikt. Ook PayPal ontdekte de mogelijkheden en liet het bedrijf een polsbandje ontwikkelen waar het publiek van Low Festival 2014 (Spanje) het terrein kon betreden en cashless kon betalen met een RFID chip die rechtstreeks werd gekoppeld aan het PayPal account van de bezoeker. De implementatie was een groot succes en PayPal zal dit trachten te herhalen op meerdere festivals in Europa.
Met de prestigieuze prijs op zak hoopt CEO David De Wever om de internationalisering van PlayPass kracht bij te zetten. 'Deze prijs heeft vele deuren geopend voor ons bedrijf. We zijn momenteel in gesprek met enkele interessante partijen die zicht geven op het openen van kantoren in het buitenland in Q4 2015-Q1-2016. Dit is een ambitieuze doelstelling, maar het is zeker niet onmogelijk. De mogelijke toepassingen met onze technologie zijn eindeloos en we geloven dan ook dat de commerciële interesse in PlayPass zal blijven groeien', aldus een ambitieuze David De Wever.
Kapitaalronde
In eigen land haalde PlayPass in november vorig jaar al €600.000 op bij investeerders zoals Jan Vorstermans (voormalig Telenet-COO) en Willem Hendrickx (President Europe Alcatel-Lucent). PlayPass start na het behalen van deze prijs een tweede kapitaalronde op waarbij ook internationale investeerders worden benaderd, teneinde hun internationale expansieplannen te kunnen financieren.
Internationale expansie
PlayPass werkt in eigen land al voor belangrijke spelers als Live Nation (Rock Werchter, TW Classic,..), Graspop, Dour Festival en de Sportpaleis groep. Maar ook in Spanje, Duitsland, Frankrijk, Nederland en Zwitserland werd de technologie al geïmplementeerd. Onlangs bereikte CEO David De Wever ook een akkoord met Gemeinsame Sache, één van de grootste Duitse festival organisatoren. Ook Azië is in het vizier van PlayPass. In maart dit jaar wordt op Singjazz (Shanghai) en op het rugby-event Hong Kong Sevens (Hong Kong) de PlayPass software toepassing geïmplementeerd. Het Belgische bedrijf mikt nog op een tiental andere evenementen in Thailand, Singapore en Hong Kong om later dit jaar een kantoor te kunnen openen in Azië.