Een bedrijfsborrel vergroot de creativiteit op de
werkvloer. Dat blijkt dinsdag uit een onderzoek van het economische bureau van
ING Bank onder ruim 1700 ondernemingen in het midden- en
kleinbedrijf.
Het nieuwe kabinet trekt de komende vier jaar 4,3
miljard euro uit voor projecten die de economie 'slimmer' moeten maken. Uit
onderzoek van ING Bank blijkt dat bedrijven medewerkers weinig stimuleren met
ideeën te komen. De onderzoekers hebben tien geboden opgesteld voor succesvol
ondernemen met personeel.
Een borrel is volgens het rapport één van de beste initiatieven die de
verhouding tussen werknemers verbetert. ,,Mensen gaan zich doorgaans veiliger en
vertrouwder voelen wanneer ze elkaar beter kennen en worden dan minder geremd in
het uiten van ideeën'', concluderen de onderzoekers. Uit de enquête blijkt dat
bij 80 procent van de ondervraagde bedrijven niet regelmatig wordt
geborreld.
Ook doorstroming van werknemers, contact met leveranciers en het volgen van
cursussen zijn volgens het rapport initiatieven die succes opleveren. Daarnaast
stimuleert het afschaffen van overbodige regels de creativiteit van werknemers.
Uit het onderzoek blijkt dat 90 procent van de ondernemers deze mening
onderstreept. Toch beperkt 70 procent van de ondernemers zijn personeel door
regels en voorschriften.