6 mei 2015

Audiovisuele evenementenleverancier NFGD verder met nieuwe eigenaar

Door Sjoerd Weikamp
EVENEMENTENTECHNIEK - NFGD, een van de Nederlandse pioniers op het gebied van film- en geluidsdiensten (vandaag de dag AudioVisueel), maakte onlangs bekend dat het verder gaat onder een nieuwe eigenaar. Peter Kramer, sinds 1989 aan het roer van het bedrijf, doet de onderneming over aan media-entrepreneur François Hobma, tot voor kort de man achter (post-)productiebedrijf OnlineMedia.

Over zijn tijd (26 jaar) als eerste man van NFGD, zegt Peter Kramer: 'Ik ben blij dat ik het bedrijf van ontwikkeling naar ontwikkeling heb kunnen laveren en we daarbij steevast groei hebben kunnen realiseren en de voortrekkersrol hebben kunnen behouden - ondanks dat er sterke concurrenten bij zijn gekomen. Maar trek ik de trends door dan zie ik wat de volgende opportunities - en dus de behoeften van het bedrijf worden. Ik wil dat het bedrijf nog
decennia lang vooruit kan. Ondertussen moet ik realistisch zijn en wel al rekening met m’n pensioen houden. En dus ben ik bezig geweest een opvolger te vinden; iemand die met een andere expertise cq. invalshoek binnenkomt. Nu ik die gevonden heb in de persoon van François, denk ik dat ik er goed aan doe om m’n stoel inderdaad meteen al een stuk achteruit te schuiven. Overigens ben ik nog lang niet weg, ik blijf nog zeker ruim een jaar betrokken bij
de projecten die zijn opgestart en zal ervoor zorgen dat François met al z’n goede plannen de ruimte krijgt.'

François Hobma, voormalig regisseur en programmamaker bij Endemol en daarna bijna 8 jaar lang de stuwende kracht en eigenaar van het Hilversumse OnlineMedia dat hij onderschoof bij UNITED, zocht een nieuwe uitdaging: 'OnlineMedia is succesvol geïntegreerd met UNITED en de koers is duidelijk neergezet. Daarmee is die missie volbracht. Ik wil verder met ondernemen en al mijn ervaring rond produceren en faciliteren plus mijn kennis van de techniek kunnen inzetten. En nu NFGD met al z’n tot op het bot gemotiveerde vakmensen op mijn pad komt, zijn de contouren eigenlijk meteen duidelijk. Onze missies, visies en focus passen naadloos. Voor mij een blijk van de juiste spirit en ik verheug me er enorm op de plannen samen met de mensen uit te rollen. Zie het zo, simpel gezegd: Zij weten werkelijk alles van de hardware en de software en daarbovenop wil ik softwareontwikkeling en contentcreatie toevoegen én webhosting en webcasting uitbreiden, zodat we snel nieuwe dienstenproposities kunnen creëren. De mogelijkheden en dus de waarde van de hardware worden daarmee ook meteen veel groter. Een win-win.'

Voor de 35 medewerkers van NFGD zal niet veel veranderen al blijft het audiovisuele bedrijf zich continu ontwikkelen. Eén van de volgende grote stappen wordt het meer zelf produceren van content voor de schermen.