28 maart 2022

Audi tilt rij experience naar next level met holoride

Door Sjoerd Weikamp

Rubrieken

EXPERIENCE MARKETING - Als er één sector is die de kracht van live en experience door en door kent, dan is het wel de automotive industrie. Automerken zijn inmiddels levend, staan ergens voor en bieden met hun producten een beleving. Daarbij is het einde nog lang niet in zicht. Wat te denken van de holoride van Audi: een Extended Reality experience waar virtueel en de echte rijbeleving samenkomen.

Audi modellen, die vanaf deze zomer in de markt worden gezet, bieden inzittenden een Extended Reality beleving op de achterbank. Met een VR-bril kunnen de inzittenden kiezen voor verschillende vormen, waarbij de live rijbleving en het virtuele samenkomen in games, films en andere interactieve content. Dat wat je ziet en beleeft in holoride past zich realtime aan, aan de rijbewegingen van de auto. Zo ontstaat voor de passagier een complete interactieve experience op de achterbank. De technologie werd onlangs gepresenteerd op het SXSW festival.

Extended Reality (XR) is een overkoepelende term voor Virtual Reality (VR) en Augmented Reality (AR). Met de nieuwe technologie wordt een extra dimensie toegevoegd aan deze Extended Reality:

"We namen relevante datapunten zoals locatie, snelheid, sturen, versnellen en remmen van de auto - en matchten deze met kunstmatige omgevingen. Op die manier hebben we niet alleen een perfecte bewegingssynchrone reis door virtuele werelden gecreëerd, maar ook iets radicaal nieuws dat passagiers op de achterbank op een ongeziene manier vermaakt", zegt Nils Wollny, medeoprichter en CEO van holoride.

Elastische content
Zelfs voor een passagier die elke dag dezelfde route aflegt, zal de VR-headset elke keer een nieuwe ervaring bieden. "De kuikentjes bij het zebrapad zijn er de volgende dag misschien niet meer, omdat de autorit in de echte wereld ook anders zal zijn. Op die manier ontstaat een heel nieuw mediaformaat: elastische content."

"Door de zintuigelijke feedback van de echte autorit, voelt de virtuele ervaring ongelooflijk realistisch en intenser dan ooit tevoren"

- Nils Wollny, holoride

De technologie is ontwikkeld door ingenieurs van Audi Electronics Venture GmbH en voor het eerst gepresenteerd op de CES 2019 in Las Vegas. De eerste virtuele werelden van dit showcaseproject werden gecreëerd in samenwerking met Disney's experts voor Games en Interactieve Ervaringen. "Toen Audi ons belde met het idee, waren we enthousiast over de mogelijkheid om onze personages en verhalen tot leven te brengen in een auto-omgeving," zegt Mike Goslin, Vice President van Disney Games and Interactive Experiences.