Voor de presentatie van een rapport over
MBO-leerlingen kwamen 150 genodigden en zo'n 100 leerlingen
naar DeFabrique in Utrecht.
Het jongerencommunicatie- en adviesbureau Keesie, dat het onderzoek deed in
opdracht van Procesmanagement Herontwerp mbo, presenteerde de resultaten van het
onderzoek naar ervaringen van MBO-leerlingen aan de hand van het rapport ‘De
Balansschool; Generatie Einstein over Herontwerp mbo’.
Naast zo’n 150 genodigden uit de onderwijswereld waren bij de presentatie
veel scholieren aanwezig die aan het onderzoek hadden meegewerkt. De mbo’ers
genoten zichtbaar van het afwisselende dagprogramma dat speciaal voor hen was
samengesteld door Keesie én het Rotterdamse evenementenbureau aRTi Producties
BV.
Promofilm
DeFabrique was voor deze gelegenheid omgetoverd tot een eigentijdse, voor de jeugd aansprekende setting, waarin op subtiele wijze ook de blauwe huisstijlkleuren van onderzoeksopdrachtgever Procesmanagement Herontwerp mbo waren verwerkt. Tevens stond aRTi garant voor de productie van de vertoonde promofilm/trailer, waarin de diversiteit van de onderzoeksrespondenten tot uiting kwam en waarmee het ochtendprogramma werd geopend.
DeFabrique was voor deze gelegenheid omgetoverd tot een eigentijdse, voor de jeugd aansprekende setting, waarin op subtiele wijze ook de blauwe huisstijlkleuren van onderzoeksopdrachtgever Procesmanagement Herontwerp mbo waren verwerkt. Tevens stond aRTi garant voor de productie van de vertoonde promofilm/trailer, waarin de diversiteit van de onderzoeksrespondenten tot uiting kwam en waarmee het ochtendprogramma werd geopend.
Workshops voor leerlingen
Tijdens het ochtendprogramma namen zo’n 100 mbo-studenten deel aan vijf workshops: Theater, Persconferentie, Zelfontplooiing, Actief binnen je school en Debatteren. Deze workshops waren erop gericht de aanwezige scholieren communicatief sterker te maken, zodat zij de aanbevelingen uit het rapport zelf op hun eigen school overtuigend en doeltreffend kunnen presenteren.
Tijdens het ochtendprogramma namen zo’n 100 mbo-studenten deel aan vijf workshops: Theater, Persconferentie, Zelfontplooiing, Actief binnen je school en Debatteren. Deze workshops waren erop gericht de aanwezige scholieren communicatief sterker te maken, zodat zij de aanbevelingen uit het rapport zelf op hun eigen school overtuigend en doeltreffend kunnen presenteren.
In het middagprogramma brachten de jongeren direct hun opgedane vaardigheden in de praktijk ten overstaan van de genodigde onderwijsprominenten. De studenten voerden sketches op over onderwijsvernieuwing. Enkele mbo’ers namen deel aan de afsluitende persconferentie.
Bijzondere invulling aRTi Producties
Aan het onderzoek deden ruim 300 mbo-leerlingen mee, die allen spraken
over hun eigen ervaring met het competentiegerichte onderwijs. De onderzoeken
vonden plaats in verschillende steden in Nederland en werden gefaciliteerd door
aRTi Producties BV. Het evenementenbureau liet voor de onderzoeksbijeenkomsten
in vier verschillende steden een schip afmeren en organiseerde aansluitend aan
het onderzoek een excursie. Ook via chatsessies in cafés konden studenten hun
mening kwijt over de gang van zaken in het mbo.
Oplocatie.nl: