9 augustus 2013

Arjan van Dijk geeft tekst en uitleg over haar opvallende herpositionering

Door Sjoerd Weikamp

Rubrieken

EVENEMENTENBUREAU - Arjan van Dijk is meer dan een begrip in evenementenland. Het evenementenbureau stond aan de wieg van wat nu de eventbranche is en is nog altijd een grote naam in de branche. Het evenementenbureau heeft zich echter wel gerealiseerd dat tijden zijn veranderd en dus ook de vraag. Daarom heeft het eventbedrijf gekozen voor een herpositionering waarbij evenementenorganisatie en co-creatie hand in hand moeten gaan.

Sinds 1975 weet het evenementenbureau al hoe je een feestje moet bouwen. 'De evenementenwereld verandert en als marktleider kun je het je niet veroorloven om stil te staan; je moet blijven verbazen. Niet alleen qua evenementen, zeker ook als organisatie', aldus het evenementenbureau. 'Inmiddels zijn er genoeg bedrijven die een evenement kunnen organiseren, maar het is de manier waarop die verandert. Meer en meer willen mensen onderdeel van de beleving worden en meedenken en mee-organiseren. Vandaar het nieuwe thema van Arjan van Dijk: Maak het mee! De perfecte symbiose tussen evenementenorganisatie en co-creatie. Tussen meedenken en beleven', vat Arjan van Dijk haar eigen herpositionering samen.

Steeds zakelijker
Marketing manager Maartje Jansen: 'De afgelopen jaren merk je in de markt dat de insteek steeds zakelijker is geworden. Dat betekent ook dat wij in een steeds vroeger stadium met onze opdrachtgevers om tafel komen. En natuurlijk is er ook nog vraag naar onze themafeesten en zijn de bezoekers daarvan ook nog steeds tevreden, maar de markt voor zakelijke events is inmiddels groter. Als eventbedrijf zijn wij teruggegaan naar de kern: mensen schakelen ons in om een beleving neer te zetten. Dat geldt voor evenementen, feesten, maar bijvoorbeeld ook standconcepten voor beurzen. Waar wij in onze slogan altijd amuseren en inspireren gebruikten, hebben wij dat nu veranderd in bedenkers van beleving. Daarbij zijn de kernwaarden terug te brengen naar persoonlijke relaties opbouwen, creativiteit, innoveren en originaliteit, waarbij de autoriteit die wij vanaf 1975 zijn geworden niet verloochend zal worden.'

Van Dijk zal het verleden dus ook niet loslaten en er is ook zeker geen sprake van een rigoureuze omslag: 'Dit is in al die jaren zo gegroeid. Eigenlijk is het meegegroeid met de vraag uit de markt. Maar nog altijd blijft onze kracht de totaalconcepten, waarbij wij alles in eigen huis hebben. Of de themalocatie dan botsen met inhoudelijke en zakelijke evenementen? Nee zeker niet. Wel zie je dat bijvoorbeeld een openingsshow nu naast entertainment ook gebruikt wordt als communicatiemiddel en inhoud meekrijgt. Maar dat kan prima in een van onze gethematiseerde locaties, want juist daardoor ontstaat die beleving en haal je mensen uit hun vertrouwde omgeving', vat Jansen de herpositionering samen. Volgens haar zijn de concepten inhoudelijker, maar blijft de kracht van Arjan van Dijk de ervaring, expertise en autoriteitsrol die in het verleden is opgebouwd, aangepast aan de nieuwe vraag naar meer inhoudelijker concepten.

Arjan van Dijk is de bedenker van beleving. Het bedrijf stond aan de basis van unieke evenementen en themafeesten in Nederland. Als eerste organiseerden zij megafeesten met meer dan 5000 bezoekers en beschikten ze over een eigen evenementenlocatie(s). Met de pay-off, ‘bedenkers van beleving’ die in het logo terugkomt, claimt Arjan van Dijk het roemruchte verleden en positioneert het zich opnieuw als benchmark in de markt. Samen met SuperRebel.com is Arjan van Dijk op zoek gegaan naar een nieuwe, passende positionering en propositie. Zonder daarbij het verleden los te laten. SuperRebel.com ontwikkelde de brandstory en de nieuwe huisstijl, inclusief logo.