Achter de schermen van het Eventplatform: hoe er alsnog een go kwam op pilot events

14-12-2020 - EVENTPLATFORM - De evenementenbranche bundelde direct na de uitbraak van COVID-19 de krachten. Het Eventplatform kreeg meer dan ooit vorm en pakte de handschoen op. Toch is voor de duizenden branchegenoten soms lastig om in te schatten wat er exact gebeurt en waar houvast voor hoop zit. Daarom spreekt EventBranche.nl vanaf nu wekelijks met Maarten Schram, voorzitter van het Eventplatform.

Afgelopen week kwam het Eventplatform en het Fieldlab Evenementen nadrukkelijk in het nieuws, want waar eerste het teleurstellende bericht de wereld in kwam dat test events pas mogelijk zouden zijn bij het niveau 'waakzaam', kwam minister president Rutte tijdens de persconferentie opvallende uit de hoek: hij had niet alleen met de eventbranche om tafel gezeten, maar kondigde ook aan dat er in januari gestest gaat worden, ongeacht de cijfers. Tijd om wekelijks met het Eventplatform te spreken, omdat dergelijke hoopvolle berichtgeving een ieder in onze branche nodig heeft. Dus een eerste zoom-call met Maarten Schram (Eventplatform).

Wij begrepen dat jullie overleg met ministeries nog veel breder is: van de minister president tot GGD's:
'We zijn inderdaad niet alleen in overleg met betrokken ministeries, maar ook met de GGD en Veiligheidsregio's. Via de verschillende routes spreken we over pilot events. We hebben een routekaart ontwikkeld. In de aanpak gaat het ook vooral om voortschrijdend inzicht. Na maandenlange gesprekken met ministeries weet je wie, waar en wat je actief moet opzoeken, waarbij ons netwerk zich in raptempo vergroot. 
Zelfs zo ver dat Rutte zelf met de eventbranche om tafel ging, onder andere met Riemer Rijpkema (CLC-VECTA) en Jolanda Jansen (Rotterdam Ahoy). ' Dat heeft echt bijgedragen. In alle rust hebben zij de nood en de plannen uit de doeken kunnen doen. Niet alleen de pilot events maar ook de financiele kant van de lobby. Het gegeven was: jullie mogen wel, maar pas als we weer bij waakzaam zijn. Dus dat we ongeacht de cijfers mogen testen is een hele grote stap.'

Toch blijft het bijzonder: eerste horen we pas bij waakzaam en nu die omslag. Waar zit dat dan in?
'We zijn natuurlijk een ongelooflijk brede sector, waar ook KNVB, cultuur, poppodia, festivals, die pre corona niet eens bij onze gesprekken zouden horen. Met het Eventplatform als vertegenwoordiging van het zakelijk deel en de Alliantie van Evenementenbouwers die de hele breedte vertegenwoordigd. Die twee organisaties samen vertegenwoordigen de hele breedte. De stuurgroep van het Fieldlab hebben dan ook weer afgevaardigden van die twee platforms. Enerzijds hebben we op tafel geslagen, met name richting De Jonge en VWS. Je hebt ons gevraagd, kom met een plan. Dat ligt er en vervolgens krijgen we geen go, of in ieder geval een antwoord waar we niks mee kunnen door dat criterium van waakzaam. Daar is wel echt druk op uitgeoefend. Dat heeft ook geholpen, want daardoor zijn we nog nadrukkelijker met dat ministerie in gesprek gekomen. Daardoor hebben we ook nog eens kunnen hameren op de beloofde rol van ons in de taskforce sneltesten. Ook hoofdonderzoeker, Andreas Voss die ook in het OMT zit, heeft druk uit geoefend door te benadrukken dat het veilig is om te testen. Dat komt dan allemaal bij elkaar en ontstaan er mede door het netwerk openingen.'

'Het lot van de evenementensector is dat we natuurlijk mensen bij elkaar brengen, maar we hebben laten zien in de afgelopen maanden dat we dat ongelooflijk goed en gedegen kunnen organiseren.' 


Het traject van test evenementen

Maar hoe gaat het traject van test evenementen er vanaf januari uitzien? Er zijn 4 typologien van events gedefinieerd:

 

I. Binnen passief

Bezoekers zijn rustig, beheerst en/of zakelijk. Bezoekers hebben een toegewezen of vrije zitplaats. Voorbeelden zijn een zakelijke bijeenkomst, congres, beurzen, theater, musical, circus, bioscoop en klassiek concert.

Zakelijk evenement
Datum: ntb
Locatie: Jaarbeurs Utrecht
Soort evenement: Congres
Organisator: Eventplatform

'Hierbij gaat het om een congres met relatief kleine aantallen, weinig bewegingen. Wij gaan bij de pilot events andere opstellingen aanhouden, met grotere capaciteit dan binnen het 1,5 meter protocol. Daarbij zal iedereen vooraf goed getest worden, maar willen we met onder meer video analyse  aantonen dat mensen helemaal neit zo lang, zo veel en zo intensief met elkaar in aanraking komen.' 

Theatervoorstelling
Datum: ntb
Locatie: Beatrix Theater Utrecht
Soort evenement: comedy voorstelling

Organisator: Stage Entertainment

'Voorstelling van Guido Weijers in het Beatrix Theater waarbij in de test ook andere capaciteit wordt aangehouden dan volgens het 1,5 meter protocol.'

 

II. Binnen actief

Bezoekers zijn enthousiast en uiten zich mogelijk door te juichen of te zingen. Bezoekers hebben een toegewezen zitplaats en/of staan. Voorbeelden zijn een concert en een indoor sportwedstrijd.

Type: concert
Datum: ntb
Locatie: Ziggo Dome Amsterdam
Organisator: Mojo & ID&T

'Bij het testen van dit type evenement is nog enige behoudendheid van bewindslieden, wordt over gesproken.' 

 

III. Outdoor actief

Bezoekers zijn enthousiast, gezellig en uitbundig. Bezoekers hebben een toegewezen zitplaats en/of staan. Voorbeelden zijn een outdoor concert en een voetbalwedstrijd.

Type: voetbal
Datum: ntb
Locatie: Yanmar Stadion Almere / Stadion De Goffert Nijmegen
Organisator: KNVB & Almere City FC / KNVB & NEC Nijmegen

'Met Almere en NEC Nijmegen wordt nu geschakeld om in het wedstrijdschema tot de meest geschikte en realistische wedstrijden te komen. We hopen heel snel in januari te kunnen starten.'
 

IV. Outdoor festival

Dit type evenementen wordt als meest spannende benaderd. Dat heeft te maken met grotere groepen en meer bewegingen, maar ook voor dit type worden testconcepten ontwikkeld, denk daarbij aan een pop/rock festival en dance festival. 

Evenemententerrein Lowlands / Defqon Biddinghuizen
Organisator: Mojo & ID&T

'De perceptie is nog een beetje dat als je met 3000 man naar een event gaat dat er 3000 besmettingen weer naar buiten komen. Dat tegendeel willen we graag aantonen.'


 

Wij merken in de eventbranche heel veel bereidheid om mee te helpen, te denken en letterlijk handen aan te bieden. Tegelijkertijd vraagt 'de branche'  zich ook wel af: waarom deze locaties, waarom deze organisatoren voor de test events?

'Bijvoorbeeld het congres en de theatervoorstelling bij Jaarbeurs / Beatrix Theater. Daar is bijvoorbeeld voor Stage Entertainment gekozen omdat zij ook nauw betrokken zijn bij Unlock Amsterdam en dus zitten zij al heel diep in de onderzoeksmaterie. Daarnaast is het ook gewoon een praktische een hele geschikte locatie. Maar we snappen dat iedereen staat te trappelen. Krijgen ook zo veel hulp aangeboden, dat wordt enorm gewaardeerd. We kijken bij alles of het iets toevoegt aan ons grotere doel. Uiteindelijk moeten de uitkomsten van die 8 events, bouwstenen opleveren die we als aanbevelingen kunnen inzetten voor de complete eventbranche. De uitkomsten en resultaten, de kruisbestuivingen en vandaaruit aanbevelingen doen en tot andere maatregelen komen. Daarbij schakelen we met meerdere universiteiten en onderzoekers. We hebben zo veel wijze koppen bij elkaar, daar gaat echt iets uitkomen: voor nu en in de toekomst.' 

Worden we niet ingehaald door de realiteit, is ook een veel gehoorde vraag.

'We zijn toch straks gevacinneerd of we hebben straks toch sneltesten? 1 vaccinatie is nog geen gelopen race. Rond de zomer, na de zomer, moet de hoofdmoot gevacineerd zijn. Maar dat heeft dus nog tijd nodig. Bij de sneltesten zijn we goed aangesloten. De eerste test heeft plaatsgevonden en er wordt gekeken naar een soort e-paspoort, maar zeker ook hoe we in de praktijk met sneltesten om kunnen gaan? Niet alleen bij 30 bezoekers, maar ook bij 3000. Maar we blijven ook te maken houden met veiligheidsregio's die per regio het veiligheidsniveau nog hoger willen hebben liggen. Dus de uitkomsten van de pilots zijn echt nodig om tot nieuwe maatregelen te komen.' 

'We houden vol. Moeten pilot events doen. Zodat we straks noodscenario's hebben, routekaarten, bewijs hoe mensen zich bewegegen op events. En op sommige vlakken was dat nog niet goed genoeg in beeld. Nu wel en dus zijn we in de toekomst meer 'klaar'  voor een dergelijke pandemie.' 

 


Meer informatie over Fieldlab en Back to Live!

Back to Live! Dat is het streven van Fieldlab Evenementen, een gezamenlijk initiatief van het Eventplatform, de Alliantie van Evenementenbouwers en ClickNL. Fieldlab Evenementen werkt intensief aan een plan voor veilige en verantwoorde evenementen met een verhoogde bezoekerscapaciteit. Dat gebeurt in samenwerking met de wetenschap en met steun van de vier ministeries Economische Zaken, Onderwijs, Cultuur & Wetenschappen, Justitie & Veiligheid en Volksgezondheid, Welzijn & Sport. Fieldlab biedt zowel ondersteuning aan de overheid als een perspectief aan de mensen in de sector.

Organisatoren van evenementen zijn gewend zorg te dragen voor de veiligheid van de bezoeker. Het analyseren van risico’s en het anticiperen op onverwachte gebeurtenissen is gemeengoed. De COVID-19 pandemie noodzaakt de sector om, ook op het gebied van verspreiding van virussen, maatregelen te kunnen nemen, die zorgen voor veilige evenementen. Dit is belangrijk omdat het niet organiseren van evenementen geen duurzaam houdbare situatie is, zowel sociaal-maatschappelijk als economisch.

Fieldlab Evenementen is op zoek naar meerdere bouwstenen die bijdragen aan preventie en reductie van het risico van verspreiding van het Covid-19 virus (of eventueel toekomstige varianten). Daarmee zorgen we voor een veilige omgeving waarin de normale bezetting tijdens evenementen weer mogelijk is.

De gebieden (bouwstenen) aan de hand waarvan de maatregelen worden gestructureerd zijn:

  • Gedrag;
  • Triage, Tracken en Tracen;
  • Sneltesten;
  • Bezoekersdynamiek;
  • Luchtkwaliteit;
  • Persoonlijke bescherming;
  • Reiniging en desinfectie van oppervlakken en materialen;
  • Kwetsbare groepen.​


Uitgebreide informatie over de bouwstenen is hier te vinden.


>> Binnenkort weer een gesprek met het Eventplatform over of de nieuwe lockdown alsnog roet in het eten gooit

1 Reacties

Mooi werk zeg! Wat een impact hebben jullie 'tot in het torentje', wauwww... Keep up the good work!
Ben Gosman @ 16-12-2020 13:41 uur
>GERELATEERD uit Eventbranche Select®

EventBranche supporting partners

EventBranche preferred partners