Achter+de+schermen%3A++de+technische+productie+van+het+KLM+evenement+met+65%2E000+bezoekers
Nieuws

Achter de schermen: de technische productie van het KLM evenement met 65.000 bezoekers

Het 100-jarig jubileum van KLM, met 65.000 bezoekers in 7 dagen, was misschien wel één van de grootste evenementen van dit jaar. Waar XSAGA verantwoordelijk was voor het creatieve ontwerp van het evenement, zorgde Unlimited Productions voor de totale technische productie. In een kort interview vertellen zij over de uitdagingen én wat het event zo bijzonder maakt.

Op 7 oktober was het precies 100 jaar geleden dat de Koninklijke Luchtvaart Maatschappij (KLM) werd opgericht. Het jubileumevent (KLM 100 Experience) werd gevierd in de eigen hangars van de airline op Schiphol-Oost, normaal gesproken ontoegankelijk terrein, en om die reden extra uitdagend voor alle betrokken partijen. 

Waarom was dit voor jullie een bijzonder evenement?
‘KLM is een mooi merk, waar wij als Nederlanders trots op zijn. Daarnaast is het de eerste keer dat KLM een evenement op deze schaal doet. Voor ons is het een eer te mogen bijdragen aan dit mooie evenement.’

‘Qua techniek was er veel nodig, aangezien de hangars echt een mega formaat hebben. Normaal staan hier vliegtuigen, maar voor dit evenement heeft KLM de hangars leeg gehaald zodat wij deze kunnen verbouwen tot een mooie experience en feestlocatie. Hierbij moet je denken aan meer dan 150m2 aan LED & Video schermen, 1500 licht armaturen, 200 luidsprekers, 2 kilometer aan truss en meer dan 100 km aan kabel. Qua stroom was er niet genoeg aanwezig vandaar dat we ook diverse aggregaten hebben moeten plaatsen om iedereen van de juiste aansluitingen te voorzien.’

‘De omvang van het team was groot. We hebben een groot productieteam bestaande uit producenten en site crew (ongeveer 12 man), naast het productie team werkten we op locatie dagelijks met meer dan 100 crew leden op alle disciplines.’

Wat was jullie rol dit keer?
‘Wij waren verantwoordelijk voor de gehele technische productie. Xsaga heeft met een team van externe creatives het gehele ontwerp bedacht en wij hebben dit alles naar de werkelijkheid vertaald.’

Zijn er nog noviteiten gebruikt, of voorbeelden van iets dat enorm veel impact heeft gehad?
‘Alles vond plaats achter de douane, wat de nodige uitdagingen gaf qua accreditatie voor de crew. Daarnaast waren de hallen niet ingericht als evenementenlocatie, dus stroom, infra etc. moesten voor een groot deel aangelegd worden.’

Ondanks de uitdagende locatie en de interessante werkplek werd het evenement ‘een ongekende prestatie voor alle betrokkenen’, genoemd door Pieter Claassen, uitvoerend producent van XSAGA. ‘Een prestatie waar echt het hele team verantwoordelijk voor is geweest. Van het begin, waarbij alle lagen binnen de KLM werden gevraagd naar hun wensen, tot de uitvoer. In elke stap van het intensieve proces werd er nauw samengewerkt om van dit jubileum een succes te maken.’ Lees hier het volledige interview met Pieter Claassen.

© 2023 Eventbranche.nl is een uitgave van Proef Media bv.