8 juli 2008

Aantal beurzen neemt af

Door Sjoerd Weikamp

Rubrieken

Uit de jongste cijfers van het Centrum voor Live Communicatie blijkt het aantal beurzen in Nederlandse locaties met bijna 5 procent af te zijn genomen. De afname komt geheel voor rekening van de publieksbeurzen. Vakbeurzen namen licht toe.

De mediumbestedingen zijn in Nederland in 2007 vergeleken met 2006 met 2,8% gestegen, net iets minder dan de stijging van vorig jaar. De mediumbestedingen zijn de uitgaven van exposanten aan standruimte op vak- en consumentenbeurzen. Het totaal aantal beurzen nam in 2007 ten opzichte van 2006 met bijna 5% af naar 833 vak- en publieksbeurzen. Dit percentage kwam tot stand door een scherpe daling van het aantal publieksbeurzen op nationale en niet-beurslocaties. Dit alles werd wereldkundig tijdens de presentatie van het jaarlijkse onderzoek naar vak- en consumentenbeurzen tijdens de CLC-themabijeenkomst ´Trends in locatiekeuze´ in Beekse Bergen te Hilvarenbeek. Het onderzoek wordt jaarlijks uitgevoerd door Respons, in opdracht van brancheorganisatie CLC - Centrum voor Live Communication.

Publieksbeurzen
In 2007 stopten twee organisatoren van computerbeurzen. Daardoor daalde het aantal publieksbeurzen op niet-beurslocaties en op nationale locaties fors. In 2006 vonden er nog 17 (Super) PC Discounts op nationale locaties plaats, in 2007 waren dit er nog maar vijf. Bovendien sloot halverwege 2006 de nationale locatie Prins Bernhardhoeve zijn deuren, waardoor in 2007 diverse nationale beurzen naar regionale locaties (als WTC Expo) werden verplaatst. Evenredig aan de daling van het aantal beurzen, daalde ook het totaal aantal bezoekers.

366 miljoen euro
Ondanks de daling van het aantal beurzen en de totale verhuurde netto-oppervlakte stegen de
mediumbestedingen ten opzichte van 2006 licht, naar ruim € 366 mln. Belangrijkste oorzaak hiervan is het
feit dat in 2007 een aantal grote tweejaarlijkse beurzen plaatsvonden zoals de AutoRAI, Europort Maritime
en de Nationale Onderwijs Tentoonstelling. Bovendien waren de in 2007 geïntroduceerde beurzen
gemiddeld genomen duurder dan de beurzen die in 2007 niet meer ‘op de rol stonden’. Voorbeelden van
deze nieuwe beurzen: De Regionale Banenbeurs en Ahoy’ Job Event en de kunstbeurzen Affordable Art Fair
en Fine Art & Antiques Fair SERALE.

CLC-voorzitter Riemer Rijpkema heeft alle vertrouwen in de ontwikkelingen: 'De toename van de
mediumbestedingen de afgelopen jaren bevestigt de positieve ontwikkeling in de branche. Streven van het
CLC is in de toekomst samen met alle ketenspelers deze positieve ontwikkelingen verder uit te bouwen,
met beurzen, congressen en evenementen als vanzelfsprekend onderdeel van de cross mediale aanpak van
het bedrijfsleven.'