(video met geluid, onderaan dit artikel)
Op de drukste dag van de zomer verwerkte Schiphol maar liefst 175.000 reizigers. 'Onze kleinkunstenaars werden ingezet om de rijen wachtende passagiers in de vakantiestemming te brengen en te houden. "En dat is nodig,", grapte Youp van 't Hek "want anders rollen we met zijn allen ruziënd over de baggageband". Cabaretier Freek de Jonge maakte spontaan een dansje met de entertainers, op weg naar zijn vakantiebestemming. Schiphol is uniek in de wereld met het amusement voor wachtende reizigers', laat Erik Peekel van Aaaaha! the Actor Factory weten.
'Het vakantiegevoel wordt direct flink aangezwengeld met quizjes met prijzen en liedjes over zonnige bestemmingen. Kleinkunstenaars bemannen een heuse afscheidsbalie. De entertainers presenteren hun programma als Schiphol Radio. Zo krijgt verveling geen kans. 'Wij zijn hier om u uit te zwaaien. Zwaait u naar ons, dan zwaaien we zeker terug. Wij staan hier voor dat beetje extra service, namens Schiphol: fijne vakantie!', zo introduceren twee entertainers in glitterkostuum zichzelf. Zij bieden de vakantiegangers vertier, terwijl ze in de rij staan. De acteurs werken in opdracht van Schiphol. De luchthaven wil op deze manier wat extra doen voor de reizigers. Er wordt enthousiast gereageerd door de wachtenden: "Dit lijkt wel de Parade!" Kinderen dansen mee en winnen prijsjes in de quiz 'Raad het plaatje', waarbij bekende muziek moet worden geraden', kijkt Peekel tevreden terug.
Aaaaha! the Actor Factory produceert de gehele show. Dit bedrijf zet acteurs in als communicatiemiddel in het bedrijfsleven. Door humor en showelementen toe te voegen aan de communicatiestroom, wordt de boodschap effectiever overgebracht. Zo worden bijvoorbeeld liedjes geschreven als lofzang op nieuwe processen. Cabaretières verrassen medewerkers daarmee op de werkvloer.