7+manieren+om+inkomsten+te+genereren+met+een+event
Nieuws

7 manieren om inkomsten te genereren met een event

EVENEMENTENVERVOER PUBLIEKSEVENEMENTEN - Jaarlijks zijn er talloze evenementen, variërend in thema en grootte. Van festivals en grote muziekevenementen tot aan foodtruck events en sportfestiviteiten; met ieder zijn eigen doelgroep en bijbehorende marketingmogelijkheden. Het hosten van een evenement biedt daarom financiële voordelen. Natuurlijk is de ticketverkoop een grote bron van inkomen. Maar ook gratis evenementen, kunnen inkomsten opleveren.

Daarom 7 tips om te verdienen aan uw event:

1. Zoek sponsoren

Sponsors zijn een geweldige manier om de kosten te dekken. Met geluk, zorgen ze zelfs voor extra inkomsten. Zorg hierbij dat elke sponsor de toegevoegde waarde inziet en biedt daarbij tastbare voordelen aan; naamsbekendheid is niet concreet genoeg. Maak alleen realistische beloftes en kies sponsors die graag uw doelgroep willen aanspreken.

2.Verkoop advertenties
- Banners op uw website
- Vernoeming in de nieuwsbrief
- Vernoeming in de uitnodiging voor het evenement
- Gesponsorde berichten op uw blog
- Benoeming op social media
- Maak gebruik van goodie bags
- Gebruik een PowerPoint tijdens het evenement

De advertentie-inkomsten hangen af van de grootte van uw database. Ook spelen website-traffic en social media succes een rol. Let op: de sponsors moeten ten alle tijden het meeste profiteren.

3.Verkoop VIP tickets
Genereer extra inkomsten door de verkoop van VIP tickets. Deze tickets zijn duurder, maar bieden een betere klantervaring. Veelgebruikte voordelen die VIP tickets kunnen bieden, zijn:
- Backstage-ervaring
- Ontmoeting met een spreker/artiest
- Toegang tot andere evenementen
- Rondleiding over het event middels quads
- Gratis (extra) merchandise artikelen
- Een goede zichtlocatie (bijvoorbeeld bij een concert)

4.Verkoop merchandise-artikelen
Verkoop je eigen producten, of die van sprekers en/of artiesten. Voor een optimaal verkoopvolume, zijn er een paar voorwaarden: Verkoop alleen producten die relevant zijn voor de doelgroep. Verkoop bijvoorbeeld geen telefoonladers op een duurzaamheidsevenement. Ook moeten de producten een natuurlijke toevoeging zijn aan uw evenement. Het moet er dus niet te dik bovenop liggen. Vergeet niet dat de verkooppunten toegankelijk moeten zijn.

5.Vraag standhouders
Afhankelijk van het type evenement, kun je standplaatsen verkopen. Hier kunnen bedrijven of particulieren hun goederen uitstallen. Bovendien hebben ze gratis toegang tot het evenement. Handig voor en na het evenement én tijdens pauzes.

6.Doe marktonderzoek
Richt je evenement op een specifieke doelgroep. Dit biedt kansen voor marktonderzoek. Bedrijven betalen veel om de mening van hun doelgroep te achterhalen. Dit kan heel snel door vragen te stellen tijdens het registratieproces. Zorg daarbij wel voor een toegevoegde waarde voor de deelnemer door het verloten van gratis producten of aanbieden van kortingen.

7.Hou loterijen en veilingen
Een loterij of veiling levert veel geld op. Een percentage hiervan kan worden geschonken aan een goed doel. Hiermee verdient u niet alleen geld, maar toont u ook goodwill. Kies hierbij een goed doel wat de evenement bezoekers aanspreekt. Informeer de aanwezigen het liefst voorafgaand aan het evenement. Zo kunnen zij zich (financieel) voorbereiden.

Welke manier(en) u ook kiest, houd rekening met deze afsluitende tips. Zorg voor consistente communicatie- en marketinguitingen en schrijf bij voorkeur een businessplan. En als allerlaatste: geeft niet op! Alvast veel succes en plezier bij het organiseren van uw evenement.

De tips in dit artikel worden u aangeboden door Off-Road Verhuur. Off-Road Verhuur is de juiste partner voor het vervoer tijdens uw evenement.

© 2023 Eventbranche.nl is een uitgave van Proef Media bv.