50+jaar+World+Forum+r%2Eevolutionofevents%3A+wijze+lessen+van+TNW%2C+Brand+Conflict+Model+en+Disney
Nieuws

50 jaar World Forum r.evolutionofevents: wijze lessen van TNW, Brand Conflict Model en Disney

EVENEMENTENLOCTIE CONGRESGEBOUW - Het was simpelweg genieten in World Forum Den Haag. De locatie zag Abraham en/of Sarah en kreeg vele honderden eventprofessionals en opdrachgevers op de been, met een inhoudelijk krachtig en effectief programma. Geen 1,5 uur vol technische ontwikkelingen, maar de achterliggende laag van de revolutie van events en die is soms heel simpel: 'Ga gewoon een dag bij jouw consument op de bank in zijn woonkamer zitten.'

Daags nadat World Forum directeur Michiel Middendorf bij Omroep West hardop filosofeerde over de uitbreiding of zelfs nieuwbouw van het World Forum The Hague, 'er is plaats voor één grote congreslocatie in Den Haag. En dat is een World Forum, in een nieuwe vorm. Dan heb je de oude niet meer nodig', opende hij samen met dagvoorzitter Shelly Sterk het evenement #revolutionofevents ter ere van het 50-jarig bestaan van World Forum. Het evenement bleek in een prettig tempo, mooie stage en afwisselend programma, de revolutie en evolutie van events verhalend mee te geven aan de vele honderden aanwezigen.

The Next Web? Kwaliteit en intimiteit
Boris Veldhuijzen van Zanten van The Next Web legde het succes van zijn Next Web conferentie bloot. 'De kern van ons succes is intimiteit en kwaliteit. Daar regisseren we bewust op. Zo is er geen VIP-ruimte voor sprekers, maar we zetten de sprekers na afloop als veredelde cocktailshakers achter de sprekersbar. Sommige blijven daar uren in gesprek met onze bezoekers. En wat vinden bezoekers mooi? Dat ze bijvoorbeeld start-ups ontdekken en die start-ups die zijn op zoek naar investeerders, stel dat ze die op ons evenement tegenkomen? Dus zetten we de espressobar tussen de ruimte waar we de investeerders hosten en het plein met de start-ups. 'Zo he, op The Next Web kwam ik alleen in de rij bij de koffie al 6 start-ups tegen'. Dan hebben ze opeens het gevoel dat ze heel goed zijn in het vinden van start-ups. Hun verdienste.'

In ieder verhaal zit een held, een doel, middelen om dat doel te bereiken, een tegenstander en een conflict. Zoek voor jouw merk of evenement eerst dat conflict en vertel dan je verhaa

 

Alle verhalen 1 structuur
'Alle verhalen van de hele wereld kennen 1 structuur: held, doel, middelen om doel te bereiken, tegenstander en conflict', was de verhelderende binnenkomer van Gijsbregt Vijn (Lemon Scented Tea). Hij wees de eventbranche op het Brand Conflict Model, waarbij je aan de hand van archetypen op zoek gaat naar het conflict van jouw merk of evenement. 'Vind jet brand conflict en snel daarna zul je jouw brand story vinden. Denk maar eens aan het merk Dove: zij zijn in conflict met het onrealistische topmodellen-lichaam. Dus is hun brandstory: hou van jezelf zoals je bent. En aan jullie eventmakers: ga mensen niet informeren, maar raak ze in hun hart.' Leuk momentje tijdens een event dat de revolutie predikt: vragen aan Gijsbregt mochten op een papiertje geschreven worden, werden opgehaald door een freestyle groep, waarna Shelly Sterk de vragen aan Vijn voorlegde.

Denk eens na wat je herinnert van jouw events?
'Neem eens de tijd om na te denken wat je van jouw evenement herinnert? Is dat het entertainment? De spreker? De hightech? Of was het toch dat kleine gebaar van die ene persoon, die iets bijzonders of persoonlijks voor je deed?' Duncan Wardle, voormalig hoofd innovatie en creativiteit bij Disney, zette als slotspreker veel eventprofs aan het denken. 'Disney kondigde ooit aan: wij hebben geen bezoekers in onze parken, wij hebben gasten. En als we dan toch bezig zijn (Wardle pakt zijn keycord en badge erbij), waarom doen we dit? Waarom hebben we op evenementen badges en registratiedesks? 'Ja, want zo doen wij dat nou eenmaal', hoor ik jullie denken. Maar kom op, jullie zijn storytellers. Het gaat om de kleine dingen, the little touches, richt je daar op tijdens je events. Oh, en big data? Besteed eens een dag in de huiskamer van je consument!' Wardle wees ons ook nog even op de plek waar je in ieder geval geen nieuwe ideeen op doet: 'Stel je hebt verbaal ruzie. Dan loop je weg, gaat even rustig koffie drinken. Wat gebeurt er dan altijd? Precies, je komt dan op die ene zin die je eigenlijk had moeten zeggen. Dat komt omdat dan je hersenen tot rust komen, in die ruzie waren ze veel te druk. En als je op je werk zit...precies dan zijn de hersenen te druk. Weg daar! No new stimulus, no new ideas!'

#revolutionofevents

© 2023 Eventbranche.nl is een uitgave van Proef Media bv.