5 tips om interactie te creëren tijdens een evenement of congres

16-01-2019 - 20 procent van wat we horen, 50 procent van wat we zien en 70 procent van wat we bespreken met anderen, onthouden we. Interactie is daarom heel erg belangrijk, je boodschap blijft op die manier veel beter hangen. Weinig mensen zullen uit zichzelf van zich laten horen tijdens een evenement of congres, daarom is het belangrijk dat je hier om vraagt of dit uitlokt. Theater- en evenementenlocatie Flint geeft 5 tips en opstellingen om dit te realiseren:

1. Kies de juiste plek!
De locatie en zijn indeling zijn cruciaal. Denk daarom eerst na wat je wilt bereiken, bepaal dan hoe en kies dan pas de plek en inrichting. De flexibiliteit van een locatie is erg belangrijk tijdens een evenement, maar ook in de voorbereidingen. Ook goede technische faciliteiten zijn van groot belang. Stel dat tijdens een interactieve sessie, waarbij mensen via hun smartphone deelnemen aan een quiz, het WiFi-netwerk niet werkt? Of dat de microfoon van die belangrijke spreker het ineens niet doet. Ga ook uit van je onderbuik gevoel. Als jij je prettig voelt, zullen anderen dat ook hebben.

2. Maak kleinere groepen 
In een grote zaal is het lastiger om interactie te creëren dan in kleine subzalen. Maak daarom kleinere groepen waarbij de drempel verlaagd wordt om met elkaar contact te hebben. Begin eventueel in een grote zaal met alle bezoekers en deel dit vervolgens op in subruimtes. Hier kun je vervolgens activiteiten doen en over de informatie napraten of analyseren. In een grote zaal zou je nog kunnen werken met een catch box. Een catch box is een werpmicrofoon waar je gemakkelijk en geluidloos mensen door de zaal aan het woord kan laten. Zo kunnen mensen spelenderwijs reageren op de spreker.

3. Passende activiteiten
Zorg voor boeiende activiteiten die aansluiten bij de theorie. Indien mogelijk zelfs de theorie direct laten toepassen. Een beetje de comfortzone grens opzoeken kan goed werken, voortgang gebeurt niet door stil te zitten maar door te doen. Indien dit te ver gaat, kun je weer weigering van het publiek krijgen.

4. Houd vrije ruimte in het programma
Plan niet je hele evenement van A tot en met Z. Laat wat ruimte open voor spontane interactieve momenten. Als je merkt dat mensen beginnen te praten, dan kun je hier een interactief moment van maken. Inspanningen moeten goed afgewisseld worden, mensen kunnen niet lang achter elkaar geconcentreerd blijven luisteren. Een flexibel programma is daarom belangrijk.  

5. Wees duidelijk
Stuur mensen niet het bos in met allerlei vragen en onduidelijkheden. Geef vooraf wel een richting aan en stuur bij als mensen van het pad af dwalen.

Interactie toestaan betekent dat je niet precies kunt voorspellen welke lastige vragen of kritische opmerkingen er gaan komen. Om toch te zorgen voor focus die leidt tot een resultaat, is het cruciaal helder te zijn in wat wel open staat voor discussie en wat niet. Trek grenzen in je interactie. Het is belangrijk om in de gaten te houden dat je niet te ver van het onderwerp afwijkt. Ook discussies kunnen goed gaan, maar laat dit niet te ver uit de hand lopen. Een dagvoorzitter kan dit goed in de gaten houden.

Tips van Flint:

Lagerhuisopstelling
Hiermee kun je makkelijk in gesprek met het publiek raken of zelfs een debat voeren. In onze AFASzaal kunnen we heel gemakkelijk een mooie Lagerhuisopstelling creëren. 

Quiz
Laat mensen meedenken over het onderwerp. Een gemakkelijke manier om een quiz in te zetten is bijvoorbeeld via Kahoot.

Stemkastjes
Ga te werk met stemkastjes, zo kunnen mensen stemmen op bijvoorbeeld stellingen. Meer informatie over stemkastjes is bijvoorbeeld te vinden bij één van onze partners AV Brothers.

Event app
Mensen zijn al snel afgeleid door de telefoon, laat dat nu in je voordeel werken. Laat je bezoekers een event app downloaden, zodat ze actief mee kunnen doen.

Co-creatie-sessie
Laat bezoekers meedenken over een plan van aanpak voor een probleem. Bekijk hier hoe zo'n sessie eruit zou kunnen zien.

Communicatiespel
Met het Communicatiespel leer je op een speelse en spannende manier je communicatiekennis en -vaardigheden vergroten. Er zijn verschillende soorten spellen, hier kun je een voorbeeld sessie vinden.

>GERELATEERD uit Eventbranche Select®
  1. Ebben Inspyrium

    8.500 flexibel oppervlakte biedt onbeperkte mogelijkheden voor een bijzondere, groene productie van 20 tot en met...
  2. AHOY

    Ahoy Rotterdam is een unieke accommodatie in Nederland vanwege haar multifunctionaliteit.
  3. Johan Cruijff ArenA

    Vrijwel iedereen kent ‘De ArenA’ als het grootste voetbalstadion van Nederland, maar naast het voetbal zijn er in de...
  4. DeFabrique

    21 loodsen, silo’s en hallen bieden ruimte aan 50 tot 3500 bezoekers op meer dan 10.000 m²
  5. Constant in Beweging

    Constant in Beweging heeft meer dan 45 jaar ervaring in het organiseren van evenementen en is de grondlegger van de...

EventBranche supporting partners

 

EventBranche preferred partners