'Van onze klanten horen we vaak dat het aan creativiteit in de organisatie ontbreekt en als we vragen waarom, blijkt dat ideeën snel doodbloeden of dat het altijd dezelfde mensen zijn die met ideeën komen. Het blijkt soms dat de baas niet durft te vernieuwen, ook al roept hij hard om nieuwe ideeën. Of wat te denken van de ultieme dooddoener: 'die brainstorms? Daar komt bij ons toch niets uit', aldus Mariëlle van der Zouwen. Hieronder staan tips, waar u zelf mee aan de slag kunt gaan tijdens sessies.
Powersessies
- Doorbreek de manier hoe de brainstorms normaal aangepakt worden. Maak er bijvoorbeeld een powersessie van 20 of 30 minuten van in plaats van een uur of meer.
Rode kaart
- Om de kritische houding van deelnemers te doorbreken, deel dan een rode kaart uit. Hierop staan alle gangbare dooddoeners voor een creatieve sessie als: dit hebben we al een keer gedaan, daar heeft de baas toch geen geld voor over, past niet bij de klant en krijgen we toch niet voor elkaar. De spelregel is: Denk 10 minuten 'out of the box', waarbij geen smoesjes (zoals die op de rode kaart staan) benoemd worden.
Delen en noteren
- Deel alles en schrijf het op een flipover
Powerrondje
- Voorkom dat altijd dezelfde mensen aan het woord zijn. Maak een powerrondje, zodat iedereen aan bod komt.
Laat je niet beperken
- Kunnen de mensen die je in gedachten had niet aanwezig zijn? Laat de powersessie gewoon doorgaan, maar met minder mensen. Laat je niet beperken.
Om de hele blog te lezen klik dan hier.