MICE Operations
3 december 2025

4 tips om je feestdagenaanvragen sneller en slimmer om te zetten in boekingen

December is de maand waarin je inbox verandert in een soort adventskalender met elke dag een nieuwe vraag: “hebben jullie morgen nog plek voor een borrel voor 30 man?” of “kunnen we een menu op maat krijgen voor ons teamdiner volgende week?”. Al die aanvragen zijn fijn, maar je hebt in deze periode eigenlijk geen tijd om eindeloos heen en weer te mailen. Daarom: vier praktische tips om je feestdagenaanvragen sneller, duidelijker en makkelijker te verwerken.

1. Verlaag de drempel: maak aanvragen moeiteloos

Hoe sneller een gast ziet wat er kan, wat het kost en wanneer het beschikbaar is, hoe sneller ze beslissen. Toch belanden veel aanvragen nog via losse mailtjes in de inbox. Met de aanvraagmodule van MICE Operations kunnen gasten zelf hun ruimte, arrangement en extra’s selecteren en hun wensen compleet versturen. Jij ontvangt direct alle benodigde informatie, waardoor je minder tijd kwijt bent aan uitzoekwerk en sneller kunt offreren. Minder stappen = meer boekingen. Zeker in december!

2. Geef je feestdagenaanbod een podium

In december zoeken bedrijven vaak specifiek naar “kerstdiner”, “winterborrel” of “eindejaarsfeest”. Als deze informatie verstopt staat tussen al je andere arrangementen, loop je aanvragen mis. Een aparte feestdagenpagina (simpel of uitgebreid) werkt veel beter. Gasten vinden sneller wat ze zoeken en je voorkomt vragen die je eigenlijk al online had kunnen beantwoorden. Ook komen aanvragen directer, gerichter en completer binnen. Win-win!

3. Maak je aanbod scanbaar (letterlijk)

De drempel om een aanvraag te doen moet zo laag mogelijk zijn. Een QR-code naar de aanvraagmodule werkt daarvoor perfect. Zet hem op je menukaart, tafelkaartjes of posters, flyers, bierviltjes... Opdrachtgevers kunnen makkelijk de QR-code scannen, hun wensen snel invullen en frictieloos de aanvraag verzenden. 

4. Houd overzicht met één centrale plek voor alle aanvragen

Drukte op zich is niet het probleem: versnippering van informatie wel. Een telefoontje hier, een losse mail daar, een wijziging die niemand zag… dat kost tijd en maakt het moeilijk om overzicht te houden. Met MICE Operations als centraal platform waar aanvragen binnenkomen, offertes worden verstuurd en afspraken worden bevestigd, werk je gestructureerd en reageer je sneller. En juist die snelheid is in december vaak het verschil tussen “we boeken” en “we gaan toch voor een andere locatie”.

Klaar voor de drukste (en meest winstgevende) weken van het jaar

De feestdagen zijn intens, maar met duidelijkheid, vindbaarheid en goede informatievoorziening haal je het meeste uit de aanvragen die binnenkomen. Zo zorg je dat gasten sneller boeken en jij minder brandjes hoeft te blussen. MICE Operations helpt je daarbij. Zo blijft December niet alleen gezellig, maar ook werkbaar. Laat die kerstdrukte maar komen!