28 oktober 2016

10 TIPS: no show tips die u morgen al kunt inzetten

Door Sjoerd Weikamp

Rubrieken

EVENEMENT ORGANISEREN NO SHOW - EventBranche Magazine organiseerde onlangs een ronde tafel over no show in de inspirerende omgeving van het Oude Magazijn op het terrein van De Wagenwerkplaats in Amersfoort . Experts gingen de discussie aan en deelden tips. Die hebben we voor u gebundeld. Het resulteerde in 10 tips die u per direct kunt gebruiken en inzetten op weg naar een zo laag mogelijke no show.

Susanne Bothe-Werz – accountmanager new business TeKa Groep
‘No-show is voor ons herkenbaar en vervelend.’
TIP: ‘Durf nieuw te zijn en je doelgroep te triggeren. Dat kan betekenen dat je eigen doelen ondergeschikt zijn aan dat wat de gast wilt’


Simon Renes – directeur Effectgroep
‘Al jaren een problematiek, waar we als organisatoren wellicht te weinig urgentie aan geven.’
TIP: ‘Uit dit gesprek trek ik één hele grote discussie: wij moeten eventconcepten maken waar no-show gewoon helemaal geen issue is. Ze moeten voor de deur willen liggen…’


Marieke Zeeman – evenementen en relatiemarketing ING
‘Bij ons is de no-show problematiek vooral een aanzet om creatief te zijn.’
TIP: ‘Maak het persoonlijk, persoonlijk, persoonlijk. Zowel voor, live als natraject. En zorg voor money can’t buy belevenissen.’

Tips en tricks van Edwin Hendriks - deRegistratiebalie:

1. De context van no-show
‘Voor elk type evenement is no-show een ander begrip. Bij een concert zorg je dat je jouw kaarten weggeeft of doorverkoopt als je zelf niet kunt gaan. Bij een gratis beurs ga je “gewoon niet” als het niet uitkomt. Bij een persoonlijke uitnodiging voor een gala moet er echt wel een reden zijn om af te zeggen. Belangrijk is dus om het begrip no-show in de context te zien met je evenement en vandaaruit ook bepaalt hoe nadelig de no-show is en wat er aan gedaan kan worden.’

2. Persoonlijk, persoonlijk, persoonlijk
‘Bouw een band op met de bezoeker maak het uitnodigingstraject persoonlijk. Het betrokken houden van de bezoeker kan door bijvoorbeeld alvast een bericht van een spreker te delen onder de aanwezigen van zijn/haar sessie. “Beste xxx, Fijn dat u voor mijn sessie gekozen heeft. Ik zal u in mijn sessie mijn visie geven op . . . Ik reken op uw komst. ”

3. Maak het makkelijk én moeilijk
‘Maak afmelden tot 2 weken voor het evenement makkelijk door in elke communicatie een afmeld optie te geven zonder verplichte opgaaf van reden. Verander de afmeldmogelijkheid 2 weken voor het evenement door aan te bieden dat men iemand als vervanger kan sturen want de kosten zijn gemaakt. Laat bezoekers iemand meenemen. Het commitment van beide bezoekers naar elkaar maakt dat men eerder andere afspraken afzegt en toch naar het evenement komt.’

4. Helder programma
´Nog vaak worden uitnodigingen verstuurd zonder dat het programma vaststaat. Dit kan soms niet anders maar als u een onduidelijk programma aanbiedt, weet dan dat de genodigde de inschrijving met potlood in de agenda zet en veel makkelijker afzegt.´

5. Enquête vooraf
´Met de uitkomsten van de evaluatie van de vorige editie kan bepaald worden wat de bezoekers top vonden op de mindere onderdelen is dan een aanpassing gewenst. Speel daar dus op in en benoem dat eventueel. Een groot fietsenmerk zorgde voor commitment, binding en een afgebakende gastenlijst door vooraf te vragen wat bezoekers wilden zien, horen en beleven.´

6. U komt toch ook SMS
´SMS is een zeer effectief medium met een hoge attentiewaarde. In vergelijking met een e-mail wordt een SMS door een veel grotere groep direct na ontvangst gelezen. Maar let op de SMS moet wel persoonlijk zijn. Beste XXXX, De beursvloer is ingericht de laatste puntjes zetten we nu op de i. tot morgen.´

7. Afzegging congres
´Maak van no-show een onderwerp in een mail/nieuwsbrief met titel “afzegging congres” in het bericht maak je melding dat er toch altijd mensen zijn die wegblijven zonder bericht. En dat terwijl er wel 10 redenen zin om te komen namelijk:. . . . . .Wees bijvoorbeeld eens heel open en geef aan hoe hoog de no-show de laatste editie was. Na deze mail zijn er zeker mensen die niet meer af durven te zeggen. Na afloop kan dan mailing ingepland worden om iedereen (show en no-show) te bedanken voor het terugdringen van de no-show.´

Wilt u de white paper ontvangen met tientallen tips? Stuur een mail naar sjoerd@eventbranche.nl ovv white paper no show.