Funtochten+Nederland%3A+Nieuw+concept+in+vrijetijdssector%2C+en+dat+door+corona
Persberichten

Funtochten Nederland: Nieuw concept in vrijetijdssector, en dat door corona

In online teambuilding en games op smartphones vond Niels Lodewijks een alternatief. Zijn ‘fun tochten’ zijn een blijvertje, verwacht hij.

Ook bij het evenementenbureau Relactive Events, van Niels Lodewijks, hakt het coronavirus er hard in. Het werk viel vrijwel stil. “Begin maart 2020 stond de telefoon roodgloeiend. Alles werd geannuleerd”, kijkt Lodewijks terug. “We hebben een terugval gehad van 95 procent omzet. Het was dus zeker een moeilijke tijd. Maar omdat ons team niet stil wilde zitten, zijn we gaan nadenken over initiatieven.”

Alternatieven werden gezocht in online activiteiten in de sfeer van het evenementenbureau. “Allereerst zijn we ingestapt op de online teambuilding en borrel pakketten, die bij werknemers thuis op de stoep worden afgeleverd. Hier wordt een online teambuilding game of quiz aan gekoppeld. Zo kan je alsnog met honderden werknemers samenkomen, maar dan via Teams of Zoom. Je kan verschillende dingen doen. Denk aan een online pub quiz, moordspel, crazy88 of de grote familie quiz.”

Een nieuw concept, wat in juni 2020 is ontstaan, is Fun Tochten Nederland. “In dertig steden door heel Nederland kun je met de auto, fiets of te voet een mooie tocht afleggen met allerlei opdrachten, vragen en puzzels onderweg. Door middel van een app op eigen smartphone is dit beschikbaar. Deze tochten kan je doen met collega’s, vrienden of familie.”

“Sinds de zomervakantie is de behoefte om samen te komen nog meer toegenomen. Daar hebben we snel op ingespeeld. Zo kan een gezin even met de auto op pad en toch nog iets doen in een tijd waarin veel niet door kan gaan. Door corona hebben we een extra verdienmodel gekregen. Daar bouwen we nu op verder.”

Toch iets leuks

In de maanden die getekend zijn door corona, was Lodewijks vooral bezig met ‘het beste maken van alle negativiteit’: “Voor iedereen stond deze periode in het teken van onzekerheid over de toekomst en het verlangen naar normaal. Ook voor ons. Maar omdat we creatief bezig zijn geweest, hebben we er in deze tijd toch nog iets leuks van kunnen maken.”

“Toch blijven we de evenementenbranche goed in de gaten houden. Met een vaccin in omloop hopen wij dat we weer naar buiten mogen en met grote groepen samen mogen komen.” Niels verwacht dat fysieke bijeenkomsten ‘echt booming’ straks worden. “Als ik naar onze boekingen kijk, denk ik dat de online activiteiten voorlopig ook zullen blijven. En Fun Tochten Nederland zal hopelijk alleen maar door blijven groeien. Dat kunnen we op de langere termijn als extra businessmodel gebruiken. En dat door corona.”

© 2021 Eventbranche.nl is een uitgave van Proef Media bv.