De eventbranche is volop in beweging. De vraag verschuift en dus zal het aanbod mee moeten. Maar waar moeten we als branche op inspringen? In dit dossier geven professionals en trendwatchers hun visie op nieuwe verdienmodellen.
Dossier nieuwe verdienmodellen
'Stel niet de opdrachtgever centraal, maar neem de bezoeker van het event als uitgangspunt. En outsourcen is geen oplossing.'
Lees meer
'Denk middelenvrij. De vraag achter de vraag van opdrachtgevers helder krijgen vanuit een marketing/communicatie achtergrond. Met als specialisatie live communicatie, zonder vast te klampen aan het evenement als medium.'
Lees meer
'Nieuwe waarde. Wie daarin niet slaagt, kan zijn nering nog een tijdje in de aanbieding doen, maar houdt het uiteindelijk niet vol.'
Lees meer
'Het verdienmodel van traditionele bureaus verandert naar zuiver factureren op basis van gewerkte uren of voor het concept. We gaan kosten en omzet delen en zoeken naar nieuwe omzet.'
Lees meer
'Ex-eventmanagers zijn toegetreden tot de grote poel van freelancers. Het is dan ook niet verwonderlijk dat het bedrijfsleven zelfstandig events gaat organiseren, met hun ex-eventmanager als spil en daaromheen specialistische freelancers.'
Lees meer
'Bedrijven die nu min of meer op een dood spoor zitten, zou ik willen adviseren om zichzelf de vraag te stellen: 'als ik nu mijn bedrijf verlaat en ik begin opnieuw, wat zou ik dan fundamenteel anders doen?' Denk na over je rol in de keten.'
Lees meer
'De toegankelijkheid van HD-apparatuur is gemeengoed geworden, nu iedereen in zijn binnenzak een smartphone heeft met full HD-camera. Een reden om ons anders te positioneren.'
Lees meer