Het gaat om een Duits onderzoek van eind 2018. Het onderzoek legde een aantal interessante marketingfeiten bloot voor de Duitse ICT-bedrijven (ITK). Zo is het marketingbudget gemiddeld 4 procent van de omzet, zien de ICT-bedrijven databescherming als de grootste uitdaging en natuurlijk draait het om zoekmachine optimalisatie (SEO en SEA) en social media. In totaal gaat 29 procent van het totale marketingbudget naar deze onlinetools en strategieen. Voor direct marketing wordt 12 procent gereserveerd en voor print is 11 procent beschikbaar. TV, radio en buitenreclame slokken 9 procent op en marktonderzoek mag rekenen op 4 procent van de marketingbudgetten van de ICT-bedrijven. 'Social media en zoekmachineoptimalisatie vormen de kern van elke marketingstrategie in het online tijdperk' , zegt Christian Kulick, CEO van Bitkom. 'Er is geen-of, omdat de een zonder de ander weinig zin heeft.'
Het onderzoek, uitgevoerd door branchevereniging Bitkom, komt pas later in het rapport tot de meest opvallende uitkomst:
35 procent vh marketingbudget naar events
Nog meer dan in online activiteiten (29 procent) investeren ICT-bedrijven in handelsbeurzen en evenementen. 35 procent van het totale marketingbudget gaat naar dergelijke activiteiten. Meer dan een derde van de respondenten (34 procent) beweert ook meer geld te spenderen in het volgende boekjaar. Liefst 94 procent noemt conferenties, kennisevents en klantevenementen als de events waar ze het meest op inzetten. 85 procent noemt de deelname of de organisatie van beurzen, zoals een eigen stand. 84 procent zal deelnemen aan gezamenlijke stands/events en 54 procent gaat roadshows inzetten.
Bitkom Research voert jaarlijks een onderzoek uit naar marketingbudgetten en -maatregelen in de ITC-industrie. Download het complete onderzoek.