Event Expert: 'Een online event kan zelfs waardevoller zijn dan een fysiek event'

01-09-2020 - EVENT EXPERT - In de rubriek Event Expert laat EventBranche.nl tientallen experts uit zowel de eventbranche zelf, branches om ons heen als opdrachtgevers aan het woord. In editie 1: laat het Sprekershuys Marijke Roskam aan het woord. 'Online events kunnen zelfs waardevoller zijn dan een fysiek event.'

We spraken eerst met Maartje IJzerman van het Sprekershuys: Zijn alle live sprekers ook geschikt voor online events? En heb je voorbeelden / tips om het maximale uit sprekers te halen bij online/hybride events?

'Je zult het zeker gemerkt hebben: Er heeft een enorme verschuiving plaatsgevonden van fysiek naar online. Logisch als fysieke bijeenkomsten veel beperkingen hebben, maar ook zeker een uitdaging. Is elke spreker in staat om een impactvolle lezing te geven zonder fysiek publiek? Voor een zaal van 500 mensen staan, die energie voelen is natuurlijk een hele andere ervaring dan voor een camera in een studio. Niet iedere spreker kan dit van nature, maar oefening baart kunst. 

 

 

Sprekershuys gaat in gesprek met (online) dagvoorzitter Marijke Roskam. Zij heeft inmiddels zoveel ervaring op dit vlak en samen komen we tot de volgende tips: 
 

Welke vorm kies je?
Als een spreker bijvoorbeeld niet erg overtuigende manier van spreken heeft of vaak wat zenuwachtig is, is het slim om voor een andere manier van zenden te gaan. Bijvoorbeeld in gespreksvorm. Zo blijft de kern van het verhaal wel overeind maar tackel je de aspecten die kunnen afleiden. Zo kan het verhaal alleen maar meer bijdragen aan het doel. 


Thuis VS in de zaal
We hebben het idee dat we thuis een kortere aandachtsboog hebben, maar dat hoeft niet zo te zijn. In een grote zaal zitten we vaak niet geheel ontspannen. Thuis kunnen we dat wel. Als het verhaal écht boeit, aansluit en goed wordt verteld dan kun je thuis (in een meer ontspannen omgeving) goed naar een scherm kijken. 

Programmering is daarbij key. Denk aan voldoende afwisseling, goed aansluitende content, mogelijkheid tot netwerken en vooral interactie. Er zijn een boel manieren om te zorgen voor deze afwisseling, denk bijvoorbeeld aan interactieve software, maar vergeet ook niet wat alleen al afwisseling in beeld kan doen. Zorg dus voor goede video content! 


Tips voor sprekers
Oefenen oefenen oefenen. Bouw zelf een (kleine) studio en oefen net zo lang tot het niet meer ongemakkelijk is. Jezelf terugkijken kan ook werken. Het belangrijkste, altijd, maar in de online wereld des te meer: kom tot de kern zonder de context te verliezen! 


Neem online events serieus
Het voelt wellicht nog wat onwennig om thuis in een ontspannen houding een dag of dagdeel naar een event te kijken met veel afleiding als telefoon en mail. Als je vanuit de werkgever de ruimte krijgt om je agenda echt te blokken kan het net zo waardevol, al dan niet waardevoller, zijn als bij een fysiek event. Zolang de inhoud maar raakt en to the point is! 

 

0 Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst. Reageer

•  Entree netwerk-evenementen van EventBranche*
•  4 keer per jaar het EventBranche Magazine
•  4 keer per jaar een kennisdossier
•  Plaats jouw eigen nieuws
•  Korting op het plaatsen van vacatures
•  Bedrijfsvermelding op www.evenementorganiseren.nl.

*uitgezonderd o.a. Gouden-Giraffe, de BeachBrancheBarbecue. Voor enkele evenementen naast onze 4 reguliere bijeenkomsten vragen wij een entree- of ticketfee.

 

LEES HIER UITGEBREID WAT HET LIDMAATSCHAP INHOUDT

EventBranche supporting partners

EventBranche preferred partners