Gouden+Giraffe+%2D+%27Gretige+vibe%27+kenmerkt+METSTRADE+RAI+Amsterdam
Cases

Gouden Giraffe - 'Gretige vibe' kenmerkt METSTRADE RAI Amsterdam

Hoe belangrijk beurzen zijn en het ontmoeten van mensen uit de branche was heel duidelijk te ervaren tijdens de METSTRADE 2022 in de RAI Amsterdam. Iedereen was blij dat de beurs weer door kon gaan. Dat gevoel leidde tot een wat de organisatie 'een gretige vibe' noemt. Dat is één van de redenen waarom MESTRADE een belangrijke kanshebber is op een Gouden Giraffe Event Award. De uitreiking van de awards is op maandag 3 april in de TheaterHangaar in Katwijk.

METSTRADE is sinds 1988 het grootste vakevenement ter wereld voor apparatuur, benodigdheden en systemen voor de (plezier)jachtbouw. Praktisch alles wat op en aan een pleziervaartuig zit (van Optimist tot Superjacht) wordt verhandeld op METSTRADE. Professionals in de leisure marine branche (zoals jachtbouwers, scheepsarchitecten, jachthavenontwikkelaars, groothandels in watersportartikelen etc) komen jaarlijks naar RAI Amsterdam om leveranciers te ontmoeten, kennis op te doen.

Doelgroep

Iedereen die werkzaam is in de watersportindustrie wereldwijd. Jachtbouwers, scheepsarchitecten, jachthavenontwikkelaars, groothandels in watersportartikelen, raceteams, charterbedrijven, kapiteins, superjacht management companies.

Concept

De METSTRADE beursplattegrond is elk jaar een uitdagende puzzel. Met haar bijzondere shell-scheme only concept heeft de beurs ca. 1400 exposanten, veelal loyale partijen die al jaren deelnemen. Partijen stonden vaak decennia op dezelfde locatie. Na de uitzonderlijke (ingedikte) plattegrond van 2021 (waar slechts 50% van het bruto
halverbruik was ingevuld) zag het beursteam gelegenheid om de indeling opnieuw vorm te geven. Twaalf nationale paviljoens verhuisden van locatie.

Met name de verhuizingen van de paviljoens van Italië en Nederland sprongen in het oog. Italië, qua deelnemersaantal het grootste land in de beurs, verhuisde naar Hal 12. In samenwerking met brancheorganisatie Confindustria Nautica en Italian Trade & Investment Agency werd een omvangrijke branding campagne rondom het RAI gebouw gerealiseerd.

Geen enkele bezoeker kon zich nog afvragen waar Italië was gesitueerd. In samenwerking met de Holland Yachting Group werd een Holland Hal gecreëerd in Hal 9. De combinatie met de SYP bar en Holland Yachting Stage werd een sterk concept waar de Nederlandse superjachtbouw haar leidende rol in de wereld kon onderstrepen. De nieuwe plattegrond zorgde voor een nieuw elan van de beursvloer. Het feit dat veel exposanten hun nieuwe stand als voorkeurslocatie 2023 hebben opgegeven zegt genoeg.


Focus op content

De strategische ligging van hal 13 werd optimaal benut. Alle bezoekers dienen deze hal te passeren om van het Europa- naar het Holland complex te gaan. Hal 13 werd door beursteam ingericht als het epicentrum van kennis, innovatie en inspiratie:

1. Het METSTRADE Theater
In samenwerking met een aantal media- en contentpartners werd een inhoudelijk programma van lezingen en panelsessies georganiseerd. Een van de hoogtepunten was het nieuwe Women in the Industry Breakfast
met meer dan 150 deelnemers.

2. De tentoonstelling van de DAME Design Awards
DAME is de meest prestigieuze design prijs binnen onze industrie. Alle producten van 48 winnaars en genomineerden werden in ruime displays uitgelicht in een drukbezocht DAME paviljoen.

3. De E-LAB Electric & Hybrid Showcase
Electrisch varen is dé trend in onze industrie. Het E-LAB Electric & Hybrid Showcase geeft bezoekers een handzaam overzicht van wat er op dit gebied in METSTRADE te beleven is. Deelnemers aan de E-LAB Electric & Hybrid Showcase stallen een product uit in combinatie met een infomatiepaneel met product-, bedrijfsinfo en standnummer. De bezoeker kan zijn eigen route samenstellen.

4. Tentoonstelling van de Boat Builder Awards genomineerden
De Award uitreiking zelf vond plaats tijdens een galadiner in het Scheepvaartmuseum. De toelichting van de jury
was terug te vinden in Hal 13. De bundeling van genoemde elementen in Hal 13 bleek een succes. Alle elementen waren gedurende de drie beursdagen druk bezocht. Er is veel content geschoten door bezoekers
en vakmedia.

Campagne

De periode augustus – november hebben we een inhoudelijke bezoekerswervingscampagne gedraaid, gericht op de fysieke ontmoeting. Door bij herhaling in te spelen op de supply chain issues die branche-breed werden ervaren, hebben we het belang van de fysieke ontmoeting extra benadrukt. Er is geen betere plek denkbaar om voorraadproblemen te bespreken dan op een vakbeurs waar alle toeleveranciers samenkomen.

De campagne bestond uit advertenties in vakbladen, social content, persberichten, interviews. Bovenal is het ons goed gelukt om de 1400 exposanten van METSTRADE te activeren om breeduit te communiceren over hun deelname aan METSTRADE 2022. Hierdoor ontstond een groot bereik.

Als RAI proberen we zoveel mogelijk relevante evenementen in de week van METSTRADE te hosten, binnen en buiten het RAI complex. Deze events hebben een synergetische aanzuigende werking voor het aanzien van METSTRADE (e.g. Vripack Night - Rode Hoed, Croatian Yachting Night, IJ-kantine, Boat Builder Awards – Scheepvaartmuseum, Superyacht Forum Night – ARCA, The Superyacht Dinner – Cantine de Caron).

Een bezoek aan METSTRADE draait om zaken doen (Business), innovaties zien (Inspire), kennis vergaren (Education), netwerken (Grow your Network) en plezier maken (Fun). Deze thema’s worden elk inhoudelijk geladen in onze campagne. Gedurende de campagneperiode houden we nauwgezet zicht op het verloop van bezoekersregistraties. Partijen in onze database die zich nog niet hebben geregistreerd ontvangen bezoekerswervingsmails, gericht op conversie richting registratie. Vanaf het moment van registratie houden we geregistreerde bezoekers op de hoogte met o.m. contentprogramma en praktische informatie ter voorbereiding op hun bezoek aan METSTRADE 2022. De campagne bleek een klinkend succes: met een show percentage van 62% zitten we ruim boven de benchmark van de overige beurzen die de RAI organiseert.

Impact

METSTRADE 2022 bleek een doorslaand succes. Er heerste een gretige vibe in de gangpaden van professionals uit de industrie die blij waren elkaar weer te zien en de beurs stond garant voor zaken doen. Vanuit veel stakeholders (brancheorganisaties, kennispartners, mediapartners ) hebben we positieve feedback ontvangen. In veel gevallen sprak men over de ‘Best METSTRADE ever.’ Deze kwalitatieve analyse wordt ondersteund door harde cijfers: 97% van de respondenten die na afloop van de beurs mee hebben gedaan aan onze bezoekersevaluatie, hebben de beurs een 7 of hoger gegeven, wat heeft geresulteerd in een gemiddelde van maar liefst 8,9 (in 2019: 8,7). Ook onze exposanten hebben het evenement uitermate lovend beoordeeld met een 8,8 (2019: 8,5) en 97% geeft aan nogmaals een stand te willen boeken voor de komende editie.

Op drie drukke dagen van 15-17 november in RAI Amsterdam werden 26.480 bezoeken geregistreerd door 17.417 unieke bezoekers van 126 nationaliteiten, begeleid door 6.175 exposantpersoneel. Maar liefst 80% van de beschikbare netto oppervlakte is op het moment van schrijven geboekt voor de volgende editie in 2023. METSTRADE 2022 werd uitgebreid gerapporteerd door 160 aanwezige leden van de maritieme pers. METSTRADE 2022 verenigde in totaal 1.400 exposanten uit 49 landen die in 10 hallen in RAI Amsterdam elk facet van maritieme uitrusting, systemen en materialen aanboden. Gezien de aanhoudende reisbeperkingen in sommige delen van de wereld en met name Azië, waren de getoonde bedrijven, producten én bezoekers weer terug op het indrukkende niveau van de beurs toen deze in 2019 nieuwe records bereikte.

De vernieuwde lay-out van de beursplattegrond, de toevoeging van een geclusterd Holland Paviljoen in hal 9, de E-LAB Electric & Hybrid Showcase en meer focus op duurzaamheid door middel van de Superyacht Sustainability Route en talloze kennissessies hebben het doel bereikt om METSTRADE wederom op de kaart te zetten als ’s werelds grootste vakbeurs voor uitrusting voor de pleziervaart waarin duizenden professionals uit de sector van over de hele wereld bijeenkomen voor vergaderingen, onderzoek en netwerken.

METSTRADE nam tijdens drie zeer drukke dagen in Amsterdam zijn cruciale rol terug als epicentrum voor de gehele wereldwijde maritieme vrijetijdssector. METSTRADE 2022 bleek een waardige comeback van de beurs na Corona. Met een heel nieuw team hebben we de beurs een nieuw elan gegeven. Hierop bouwen we
voort in 2023 en verder.

Doelstellingen:

De doelstellingen voor METSTRADE 2022 kwamen voort uit de Corona-editie 2021, waar na maanden van versoepelingen het kabinet de teugels aantrok tijdens het weekend van de beurs opbouw met meer dan 200 exposant annuleringen en een aanzienlijke bezoekersreductie tot gevolg. De corona-editie liet diepe sporen na met een hoog verloop in het eigen METSTRADE projectteam en een grote variëteit aan disputen met al dan niet geannuleerde exposanten.

Uiteindelijk vervielen de laatste corona maatregelen in maart 2022. De ambitieuze doelstellingen voor de opkomende editie werden als volgt geformuleerd:
1. Breng METSTRADE zoveel mogelijk terug op oude niveau pre-Corona
2. Pas de beursplattegrond zodanig aan dat we recht doen aan wens van locatieverbeteringen van partijen die de beurs trouw zijn gebleven tijdens de buitengewone editie in 2021
3. Versterk de content-strategie; bouw voort op de behoefte aan content zoals die tijdens de wereldwijde pandemie
4. Gebruik het momentum om beurs op te frissen/behoud van het goede.



De Gouden Giraffe Event Awards 2023 wordt mede mogelijk gemaakt door deze eventhelden:

© 2023 Eventbranche.nl is een uitgave van Proef Media bv.