Event+trends+Top+5%3A+kleinschalig%2C+interactief+en+gecombineerd
Nieuws

Event trends Top 5: kleinschalig, interactief en gecombineerd

EVENTBRANCHE TRENDMAGAZINE - Zoals ieder jaar destilleert EventBranche.nl voor haar trendmagazine een top 5 van trends uit diverse nationale en internationale event- en meetingonderzoeken, aangevuld met de bevindingen uit interviews met Nederlandse eventprofessionals. Dit jaar geen containerbegrippen, maar praktische trends:

1 - Kleinschalige evenementen
Een duidelijk zichtbare trend: afgebakende doelgroepen, geen bombastische taferelen, liever iets meer budget voor een kleinere doelgroep, dan geld kwijt zijn aan kwantiteit. Een respondent uit een internationaal onderzoek typeerde de trend als volgt: 'Met het gekrompen budget wil je wel kwaliteit bieden. Dus laten we alle overbodige lucht uit onze invulling. Het komt het evenement alleen maar ten goede.' Uitzonderingen bevestigen de regel: zo kreeg de redactie signalen van een enkele grote locatie dat er juist weer massale bedrijfsfeesten worden georganiseerd.

2 - Interactie met sprekers
Het heeft even geduurd, maar we realiseren ons eindelijk massaal: de oude communicatiemodellen kunnen de kast in. Je kunt niet meer uitgaan van Zender-Boodschap-Ontvanger. Ook op evenementen lijkt dat besef er nu te zijn. Steeds meer wordt er interactie gezocht met het publiek. Dat kan dmv tools en apps, maar ook gewoon met een microfoon of discussiesessies. De meest extreme varianten? Publiek bepaalt hoe lang er gesproken wordt. Reacties en vragen uit de ochtendsessie bepalen de inhoud van de middagsessie. Webinar in voortraject bedoeld om de spreker al met de gasten te laten discussieren om daar zijn of haar programma op aan te passen, etc etc. Let wel, er blijven natuurlijk sprekers, die gewoon hun verhaal moeten vertellen ter inspiratie.

3 - Social Media integratie
Waar we lange tijd vooral heel hard riepen dat 'wij' als organisatoren voor onze opdrachtgevers ook social media konden integreren in het evenementenconcept, maar we stiekem niet veel verder kwamen dan een Twitter-wall of een LinkedIn-groep voor het evenement, zie je nu dat social media in voor- en natrajecten voor een echter versterking zorgt van het evenement. Complete social media trajecten monden inmiddels uit in het hoogtepunt: het evenement. En dankzij slimme toepassingen op bijvoorbeeld video- en fotomarketinggebied heeft het natraject ook aan kracht gewonnen. Daarnaast blijven social media ideaal als interactie of verslaglegging/reactie tijdens een evenement.

4 - Combinatie evenementen
In diverse onderzoek kwam deze term naar boven. De redactie van EventBranche.nl vertaalde dit naar twee dicht bij elkaar liggende verklaringen: steeds meer krijgt ieder evenement een doelstelling mee en dus inhoud. Een tweede verklaring: bedrijven kiezen 1 dag om zowel de jaarcijfers, het bedrijfsuitje als het feest te geven.

5 - Hybride evenementen
Het lijkt wel of Nederland hier achterloopt. In de internationale onderzoeken kwamen wij regelmatig voorbeelden tegen van hybride evenementen (vrij vertaald: evenementen waar naast de face to face ontmoeting ook een online aanvulling is, zodat de doelgroep vergroot wordt,RED). Kantoren overzees die massaal en soms zelfs in een andere eventlocatie meekeken en discussieerden met een evenement in een ander land. Congressen die live gestreamd werden en zo het bereik vertienvoudigden. Het is en blijft in alle opzichten een prachtige eventaanvulling voor nu en in de toekomst.

>> Veel meer in het trendmagazine dat begin oktober verzonden wordt naar onze abonnees

© 2023 Eventbranche.nl is een uitgave van Proef Media bv.