Onderzoeken+Pinkpop+%26+Monstertruck+gepresenteerd+tijdens+Nationaal+Evenementen+Symposium
Nieuws

Onderzoeken Pinkpop & Monstertruck gepresenteerd tijdens Nationaal Evenementen Symposium

EVENEMENTEN BEVEILIGING - Het Nationaal Evenementen Symposium in de Amsterdam Arena stond in het teken van de veiligheid rondom evenementen anno 2014, waarbij de onderzoeksresultaten zijn gepresenteerd van festival Pinkpop, het Monstertruck event en de I Love My Ears campagne.

'De veiligheid van de bezoeker gaat boven alles', was een van de meest gehoorde uitspraken tijdens de vierde editie van het Nationaal Evenementen Symposium, dat een kleine driehonderd deelnemers trok. Of het nu gaat over monstertrucks, het risico van drank en drugs of het evacueren van een evenemententerrein vanwege noodweer, de veiligheid van de bezoeker is leidend. Maar hoe waarborg je die veiligheid? Wat werkt het beste in de praktijk?

Tijdens de diverse discussies en workshops werd duidelijk dat iedere betrokkene een andere rol vervuld binnen het geheel. Maar op het moment dat die partijen vanuit hun eigen expertise bij elkaar gaan zitten, ontstaan er nieuwe inzichten. Er valt winst te behalen wanneer alle betrokkenen met elkaar in overleg blijven, er een goede afstemming komt tussen publieke en private partijen, en iedereen open en op een slimme manier in discussie gaan en kennis delen, zowel in de voorbereiding als tijdens het evenement en in de evaluatie achteraf. 

Campagnes & Onderzoeksresultaten:
Naast discussies en workshops werden ook nieuwe campagnes en onderzoeken gepresenteerd. Zo bood festivaldirecteur Jan Smeets het interne onderzoeksrapport aan burgemeester Raymond Vlecken van Landgraaf, dat is opgesteld nadat Pinkpop deze zomer werd getroffen door noodweer. '
Het ging goed, maar spannend was het wel. Enkele conclusies: zorg voor scheiding tussen calamiteitenorganisatie en festivalorganisatie. Zoek oplossingen voor haperende (tele)communicatie. En haal het gevaar van 'sleetsheid' uit je organisatie', zei Vlecken. 

I Love My Ears
Ruben Brouwer (Mojo Concerts) presenteerde de campagne I Love My Ears, bedoeld om de bezoekers voor te lichten over het risico op gehoorschade door hard geluid. Begin dit jaar is hierover een convenant gesloten tussen evenementen, festivals, poppodia en het Ministerie van VWS. Het convenant loopt tot 2016 en wordt momenteel door de sector geïmplementeerd.

Monstertrucks en gemotoriseerde evenementen
Naar aanleiding van het dodelijke ongeluk in Haaksbergen werd gesproken over de veiligheidsmaatregelen rond gemotoriseerde evenementen. Ronnie Degen (organisator Zwarte Cross) en Hèrald van de Bunt (GelreDome, onder andere Monsterjam) gaven uitgebreide toelichting hoe die veiligheid gewaarborgd is: intensieve technische keuring van de voertuigen, testen van de voertuigen zonder publiek, uitzetten van een veilig parcours, publiek op afstand houden, veilige opslag van de brandstof, enzovoort.

Celebrate Safe!
Duncan Stutterheim (ID&T) en Sjoerd Wynia (Club Air, The Good Guyz) lanceerden de campagne Celebrate Safe!, gericht op de veiligheid en gezondheid van het uitgaande publiek. Alle grote dance festivals ondersteunen de campagne door proactief voorlichting te geven over de risico's van drank en drugsgebruik en tips om veilig uit te gaan. Feesten is fantastisch, maar zorg wel dat je heelhuids en gezond weer thuiskomt!

Over het Nationaal Evenementen Symposium
Het Nationaal Evenementen Symposium wordt georganiseerd door de Vereniging van Evenementen Makers en de Sectie Evenementen- en Horecabeveiliging van De Nederlandse Veiligheidsbranche. Onder de bezoekers en sprekers zijn burgemeesters, gemeenteambtenaren, politiemensen en wetenschappers evenals organisatoren, leveranciers, locatieverschaffers en evenementenbeveiligers.

© 2023 Eventbranche.nl is een uitgave van Proef Media bv.